De artistiek directeur van het Scapino Ballet Armando Navarro (83), beter bekend als ‘de peetvader van de jeugddans’, overleed afgelopen zondag. Maar hoe zit het eigenlijk met de jeugd en klassieke dans? Is ballet alleen voor tienjarige meisjes met een tutu, of niet? Jeroen Walraven (19) uit Eindhoven en Alisha Ramcharan (18) uit Rotterdam bewijzen het tegendeel.

‘’Ik dans in behoorlijk veel stijlen. Maar ik vind vooral moderne dans te gek. In deze stijl kun je veel gevoel leggen’’, legt Alisha uit. Net als Alisha danst ook Jeroen graag klassiek. Maar behalve met gestrekte voeten en veel techniek, kan de negentienjarige Eindhovenaar ook heel ruw dansen. ‘’Toen ik acht was begon ik met hiphop. Ik heb dit een aantal jaren gedaan, tot ik besefte dat je techniek nodig hebt om te kunnen dansen.’’

Het Scapino Ballet in Rotterdam zweert ook bij techniek. ‘’Techniek is de basis van iedere dansstijl’’, vindt Wilma de Groot van het Scapino Ballet, ‘’daar komen steeds meer jongeren achter. Wij geven ook veel workshops aan scholen die onze instelling bezoeken vanwege het vak CKV. De jeugd kiest steeds vaker voor een klassieke workshop. Zelfs de jongens.’’ De Groot denkt dat dit komt door de opkomst van dans op tv. ‘’Dansprogramma’s als So You Think You Can Dance (SYTYCD) en The Ultimate Dance Battle (TUDB) sporen jongeren aan om te gaan dansen.’’

Alisha en Jeroen delen één droom. Dansen bij het Scapino Ballet. Dit is het grootste (moderne) dansgezelschap in Nederland en tevens het eerste dansgezelschap dat zich richt op de jeugd. ‘’Oh my gosh. Dansen bij het Scapino Ballet, daar kan ik alleen maar van dromen’’, zegt Jeroen. Hij is een enorme fan, maar niet half zo groot als Alisha, die bijna elke voorstelling heeft gezien: ‘’Het dansgezelschap van het Scapino Ballet is mijn grote voorbeeld.’’

Het Scapino Ballet staat bekend om Navarro’s choreografieën, ook wel ‘juweeltjes in de danshistorie’ genoemd. Als choreograaf wist Navarro honderdduizenden scholieren en volwassenen te bekoren met zijn gevoelige en kleurrijke bewerkingen van de grote klassiekers als Assepoester, Coppélia en De Notenkraker.

Gevoel is een belangrijk element in elke vorm van dans, zijn Alisha en Jeroen het met Navarro eens. Alisha maakt zelf ook graag choreografieën: ‘’Op deze manier kan ik veel gevoel in mijn bewegingen leggen. Ik vertel graag een verhaal wanneer ik dans. Door emotie wordt je dans veel beter, daar is Armando Navarro zeker in geslaagd.””