Door: Esmée Janssen

Tilburg – De reclamecampagne van het verzorgingsmerk Nivea is door de Britse reclamewaakhond Advertising Standards Authority (ASA) afgeschaft. De beelden zijn té veel bewerkt, daarom is de reclame ”misleidend”. Hierin wordt een 62-jarige vrouw afgebeeld die volgens ASA 20 jaar jonger lijkt. Niet door de crème van Nivea maar dankzij de digitale bewerkingen die het merk heeft toegepast.

<iframe width=”560″ height=”315″ src=”//www.youtube.com/embed/d198A3P9pEw” frameborder=”0″ allowfullscreen></iframe>

Op de website van ASA is de uitspraak geplaatst waarin zij haar overtuiging openbaar maakt. ASA vindt dat photoshoppen in reclame acceptabel is, mits de uitkomst niet misleidend is. Het bedrijf laat weten: ‘’Het verwijderen van de rimpels rondom haar ogen en mond en het verwijderen van haar ouderdomsvlekken laat haar veel jonger lijken dan ze daadwerkelijk is.’’

De waakhond verwijst naar de codes 3.8 en 3.11 die zij hanteert waarin wordt vermeldt dat claims over de inhoud van een product niet overdreven mogen worden. ASA stelt  in code 3.11 dat de marketingwereld de consumenten niet mag misleiden door de capaciteit of prestaties van het product te overdrijven. De reclame van Nivea voldoet volgens het bedrijf niet aan deze codes. Nivea Engeland verklaart dat het doel van de bewerking is om duidelijk te laten zien hoe een vrouw van 60+ ook een rolmodel kan zijn. Nivea Nederland laat weten: ‘’Het is niet aan ons om de beelden in Engeland te beoordelen en wij kunnen hier dus ook geen uitspraken over doen.’’

Van de Boogaart, vormgever bij het reclamebureau BureauZuid in Tilburg, vindt het een unieke kwestie omdat er volgens hem helemaal geen richtlijnen zijn over hoeveel reclamemakers in een reclame mogen photoshoppen. “Alle beelden die je op tv of in magazines ziet zijn gemanipuleerd. In principe mag iedereen zijn eigen grenzen bepalen en daar komt bij dat de consumenten weten dat er in reclames beelden bewerkt worden.’’