Door Tessa Jansens

Abercrombie & Fitch stelt strenge eisen aan het uiterlijk en de kleding van hun personeelsleden. Met dit nieuwe bedrijfsbeleid komt de modeketen voor de zoveelste keer negatief in het nieuws. Daarnaast zijn er ook acties tegen het bedrijf ontstaan.

‘Terwijl we je individualiteit respecteren, is het toch belangrijk dat we een consistent niveau van kledij en verzorgdheid halen. Dat is wat de mensen verwachten van Abercrombie & Fitch.’ Dit staat in het ‘Hairstyle Sketchbook’, dat het bedrijf stuurt naar al zijn medewerkers. Medewerksters mogen geen hoofddoeken dragen, ondanks dat het merk benadrukt dat zij niet discrimineren wat betreft leeftijd, geslacht, ras, kleur en religie.

Discriminatie

De modeketen kwam eerder al in opspraak, omdat zij geen kleding meer produceren boven maat 40 of L. Dikkere of onaantrekkelijke mensen zijn niet meer welkom in de populaire winkel. ‘Ik wil niet dat mijn vaste klanten minder aantrekkelijke mensen aantreffen in de winkel met exact dezelfde kleding. Ze moeten het gevoel hebben dat ze tot een speciale club behoren’, meldde directeur Mike Jeffries aan verschillende media. Toch is deze uitspraak niet het enige waardoor Abercrombie & Fitch de laatste tijd onder vuur ligt.

Abercrombie & Fitch kwam als eerste in opspraak doordat Jeffries claimde dat zijn merk alleen voor mooie, populaire mensen bedoeld is.

Protest acties

Er zijn verschillende acties opgezet tegen Abercrombie & Fitch. Zo maakt het Nederlandse bedrijf BoWeevil biologische shirts met de slogan ‘We are too beautiful to wear A&F’. BoWeevil begon met deze actie nadat A&F aangaf hun kleding liever te verbranden dan ze aan arme mensen te geven. Op de Facebookpagina van BoWeevil laten veel mensen, inclusief bekende Nederlanders, weten dat zij zich aansluiten bij de actie. Zij posten verschillende foto’s met de slogan shirts aan.

Foto”s van de actie shirts van het merk BoWeevil

 

‘De uitspraken van Abercrombie & Fitch maakten ons boos, het bedrijf zet zich af tegen mensen en maakt ook onderscheid in hen. Wij zijn ervan overtuigd dat onze producten mensen aanspreken,’ zegt Xander, medewerker van BoWeevil. ‘We hebben nog niet heel veel shirts verkocht, maar het gaat ons meer om de aandacht en niet om de winst. De shirts zijn verkrijgbaar op de website wearetoobeautiful.com.’ Abercrombie & Fitch heeft nog niet gereageerd op de shirts van BoWeevil. ‘Aan de ene kant zijn we daar wel blij om. Het is een groot en sterk bedrijf met veel financiële middelen. Aan de andere kant willen we duidelijk maken waar we mee bezig zijn.’  In de toekomst wil BoWeevil meer mensen bij haar project betrekken. Verder willen zij ook tegen andere bedrijven die ‘niet verantwoordelijk’ produceren actie gaan voeren.

‘Ik hoop dat we dit soort bedrijven een spiegel voor kunnen houden’, laat Mark Aink, oprichter van ‘We Are Too Beautiful’ weten bij RTL Boulevard. ‘Ik hoop dat ze zichzelf gaan afvragen: ‘shit, zijn er nu zoveel mensen die zich afkeren van deze manier van marketing voeren, dat we ons toch een keer bewuster moeten gaan gedragen?’

Vanuit het produceren van shirts, heeft BoWeevil de organisatie ‘We Are Too Beautiful’ opgericht, inclusief hun eigen website. Op de pagina roepen zij andere op om zich te fotograferen met het T-shirt en deze te delen op Instagram, facebook of andere social media. Daarnaast roepen zij iedere koper van het shirt op om het als laatste door te geven aan iemand die het niet kan betalen. Volgens hun is dat pas echt een teken van schoonheid.

Fitch the Homeless

Naast BoWeevil, schoten ook bij Greg Karber de uitspraken van A&F in het verkeerde keelgat. Hij nam het zelfs wel erg letterlijk; hij kocht A&F-kleding in een tweedehands winkel en deelde deze uit aan daklozen. Zijn filmpje werd op YouTube acht miljoen keer bekeken en zorgde voor veel commotie. Om zijn filmpje te promoten, gebruikte hij op social media de hashtag #FitchTheHomeless.

Filmpje van Greg Karber

Naast voorstanders van het idee van Karber, reageerde vele ook uitgelaten op zijn project. Zo zou hij door het filmpje juist benadrukken dat daklozen onaantrekkelijke mensen zijn.

Excuses

Op de Facebookpagina van het merk bood Jeffries eerder dit jaar zijn excuses aan. ‘Ik vind dat mijn quotes verkeerd zijn opgevat. Toch bied ik hierbij mijn oprechte excuses aan voor mijn woordgebruik, dat voor veel commotie heeft gezorgd.’ Zijn excuses hebben niet geholpen, de verkoopcijfers van A&F zijn de laatste tijd gedaald met tien procent. Volgens Jeffries komt dit niet door zijn uitspraken, maar doordat jongeren liever hun geld uitgeven aan electronica en kleding bij goedkopere ketens. De vraag is hoe lang Jeffries dit keer uit de schijnwerpers blijft.