Poëzie wordt door veel jongeren gezien als saai en stoffig. Gedichtenbundels laten ze dan ook liever in de kast staan. Hoewel de geschreven poëzie misschien wel op zijn retour is, wordt het rappen tegenwoordig steeds populairder.

“Leerlingen hebben nooit het gevoel van: ‘Yes!’ bij poëzielessen”, vertelt Hans Manders, docent Nederlands en dichter. Zelf probeert hij zijn leerlingen over te brengen dat poëzie iets speciaals is. “Bij sommige leerlingen zie ik na een tijdje ook de vonk voor poëzie overspringen. Als leerlingen ook leuk meedoen in de les, dan krijg ik daar toch altijd een zekere kick van.

Verplicht
Manders heeft het idee dat de verplichting van literatuuronderwijs averechts werkt. “Het is jammer dat het een verplichting moet zijn. Veel leerlingen vinden het daardoor minder leuk om te gaan lezen.” Ondanks dat het averechts werkt, vindt hij toch dat het een vast onderdeel in het onderwijs moet worden. “Bij wie je namelijk een snaar weet te raken, is dat vaak ook voor altijd.”

Keuze
Op de middelbare school waar Hans Manders lesgeeft, is het lezen van een gedichtenbundel verplicht. Maar naar zijn idee kiezen veel leerlingen voor de makkelijke weg. “Veel leerlingen kiezen voor iets veiligs of wat toevallig thuis in de kast staat.” Dat maar weinigen naar de winkel gaan voor poëzie merken ze in de boekhandels ook. “Ons aanbod naar poëzie is tegenwoordig stukken minder omdat de vraag steeds meer afneemt”, vertelt Sharon Oldenbijvank, medewerkster van Boekhandel Bek Boeken. “Echte poëzieliefhebbers moeten dan toch eerder naar de grote steden.”

Schilderij
Volgens Manders is poëzie minder toegankelijk en wordt het daarom minder gelezen. Je moet moeite doen om het te begrijpen. “Ik vergelijk poëzie vaak met een schilderij. Men wil vaak dat als je iets ziet, het meteen iets voorstelt. Maar, net als bij moderne kunst, moet je soms moeite doen om te snappen wat het betekent.” Poëzie is op meerdere manieren te interpreteren. Iedereen kan andere dingen uit een gedicht halen. Dat komt dan vaak door eigen levenservaringen en gevoelens.

Tegenstrijdig
“Rijm en metrum worden door leerlingen als stoffig en saai ervaren. Een raptekst zit vol met dat soort dingen en dat vinden ze dan weer wel leuk. Dat vind ik zo tegenstrijdig”, vertelt Manders. Volgens Slobodan Pupovac, ook wel bekend als rapper Slobo, zorgen de muziek en manier van brengen ervoor dat rapteksten wél bij jongeren in de smaak vallen. Volgens Manders is de toekomst van poëzie niet verloren. “Er is een natuurlijke behoefte aan poëzie, in welke vorm dan ook. Die behoefte zal er ook altijd zijn en poëzie daarom ook.”

Wil je horen wat rapper Slobo nog meer over poëzie en rappen te vertellen heeft? Bekijk dan onderstaand interview.