Steeds meer Nederlanders maken gebruik van een ‘adblocker’ en zien daardoor geen reclames meer op internet. Sinds kort is het ook mogelijk om op je telefoon advertenties te vermijden. Volgens online marketing adviseur Bart Rietjens, van Gonect uit Someren, zullen deze programmaatjes gaandeweg gaan verdwijnen  .

De Persgroep, uitgever van veel kranten waaronder de Volkskrant en het AD, wil namelijk een verbod op adblockers. Dat zei Christian van Thillo, directeur van De Persgroep, in een interview met de NOS.

Rietjens snapt het standpunt van de Persgroep wel. “Voor ons is dat een goed idee natuurlijk.” Zijn bedrijf Gonect adviseert het MKB dagelijks over adverteren met Google AdWords. “Het internet is gratis. Grote gratis nieuwssites, zoals Telegraaf.nl en AD.nl verdienen hun geld met advertenties. Door adblockers lopen zij inkomsten mis. Als het straks zo erg wordt dat ze mensen moeten gaan ontslaan, dan krijgen we een probleem”, legt Rietjens uit.

Eigen schuld

De online adverteerders hebben het wel over zichzelf afgeroepen, vindt Rietjens. “Internetgebruikers willen geen knipperende, in het beeld springende reclames die je soms zelfs bijna niet weg kunt klikken. Als reclames niet zo irritant waren, dan zou adblock nooit bedacht zijn.”

Toch ligt het probleem niet alleen bij de reclamemakers, vindt Rietjens. Ook Adblockgebruikers hebben een beetje schuld. “Ik begrijp waarom mensen het gebruiken, sommige advertenties zijn ook heel irritant, maar het internet is gratis. En als we zo doorgaan is het dat straks niet meer.”

Sombere toekomst

Rietjens ziet de toekomst van internetgebruikers met een adblocker op lange termijn somber in. “Google domineert het internet. Als zij het echt als bedreiging gaan zien, dan zullen ze maatregelen nemen. Dat zal op den duur leiden tot het verdwijnen van adblockers.”

Er worden nu al maatregelen genomen; bijvoorbeeld door het bedrijf PageFair. Zij ontwikkelden een manier voor reclamemakers om adblock te vermijden. Andere websites stellen niet de volledige site beschikbaar aan mensen met zo’n programmaatje. Door middel van een pop-up worden adblockgebruikers op de hoogte gesteld dat niet de volledige website voor hen beschikbaar is.

Gebruiksvriendelijke reclames

Maar volgens Rietjens is dat niet de oplossing. “Bedrijven en internetgebruikers moeten een compromis sluiten. Er moeten gebruiksvriendelijke reclames gebruikt worden.” Dit soort advertenties zijn er al, maar ze vallen minder op en worden daardoor minder vaak gebruikt. Reclamemakers moeten begrijpen dat irritante advertenties niet gewild zijn. Ook dienen websitegebruikers zicht te realiseren dat juist het tonen van reclames het internet gratis maakt.