Het is vandaag precies twintig jaar geleden dat de allereerste Playstation werd uitgebracht in Europa. De spelconsole werd een megasucces. Op het hoogtepunt van de populariteit had de spelcomputer een marktaandeel van 70,3%, in totaal werden er 104,25 miljoen exemplaren van verkocht. Waar heeft Sony dit succes aan te danken?

De lancering van de console in Europa was op 29 september 1995, bijna een jaar na de release in Japan in december 1994. Met veel bijzondere reclamecampagnes probeerde Sony zich te onderscheiden van andere ontwikkelaars, in het bijzonder de grote concurrent Nintendo. De eerste van deze campagnes, getiteld don’t underestimate the power of Playstation, liet zien hoe mensen in bizarre situaties terecht kwamen zodra ze de kenmerkende figuurtjes (driehoekje, vierkantje, kruisje, rondje) op de knoppen van de controller zagen.

Het succes van de console heeft Sony vooral te danken aan het feit dat de spellen op discs werden uitgebracht, denkt Jordan van Andel, redacteur bij games-website IGN Benelux. “Nintendo werkte nog steeds met cartridges, maar het was veel goedkoper om spellen op schijfjes te produceren. Daarom waren de games dus ook goedkoper.” Een ander aspect van het succes is dat er veel spelseries exclusief voor de Playstation beschikbaar waren. Zoals de Japanse serie Final Fantasy, waarvan deel 7 tot en met 12 exclusief voor Sony consoles verscheen.

Van die games wordt Final Fantasy VII nog steeds beschouwd als een grote klassieker, maar Van Andel denkt dat de game Crash Bandicoot de boeken in gaat als dé Playstation game. “Ik was nog vrij jong toen de console uitkwam, maar de drie Crash games staan nog heel nauw in mijn geheugen, en ik denk bij nog meer mensen.” Crash Bandicoot was een serie actiespellen over het vreemde wezentje Crash. De serie kan gezien worden als Sony’s antwoord op de beroemde Mariogames van Nintendo. Het karakter werd een icoon van de Playstation, wat blijkt door deze tweet die Sony vanmorgen plaatste.