Pestgedrag kwam vorig jaar voor bij één op de tien leerkrachten. Het pesten gebeurde het meest door leerlingen. Dat meldde NU.nl afgelopen donderdag naar aanleiding van de week tegen het pesten. Zowel een docent als een student vertelt over zijn ervaring met pesten op school.

 

Volgens Alexander*, student Communicatie aan Avans Hogeschool Breda, komt pestgedrag voornamelijk door het gebrek aan autoriteit bij een docent. Tegenwoordig pest hij geen leraren op de hogeschool, terwijl hij dat op de middelbare school wel deed. “Als puber wil je leuk gevonden worden. Daarom doe je dingen waardoor je opvalt, zoals pesten.”

 

Oninteressant

Ook denkt de Bredanaar dat je tijdens je studie een richting kiest die je leuk vindt en veel pubers de middelbare school zien als een verplichting. “Sommige lessen vond ik oninteressant waardoor ik lekker zat te niksen met medeleerlingen. Dat niksen leidde wel eens tot het uitdagen van een docent en soms zelfs tot een docent laten huilen.”

 

Erwin Daniëls is docent Engels en Nederlands op de Horeca Vakschool Rotterdam. Hij geeft les zoals hij vroeger het liefst les gehad had willen hebben. Daniëls geeft zijn leerlingen veel ruimte. Bovendien vindt de docent het belangrijk om alles bespreekbaar te maken en vindt hij zichzelf assertief. Hij denkt dat hij goed kan omgaan met leerlingen die hem voor de gek willen houden. Ook benadrukt de docent dat niet al zijn collega’s het pesten tegen kunnen gaan. “Vooral wanneer een klas niet gehoorzaamt kan een docent de draad kwijtraken en daarmee gepest worden door die groep”, benadrukt Daniëls.

 

Daniëls vraagt aan zijn leerlingen hoe zij denken over pesten.

Zweetvlek

“De klas overladen met bergen werk kan op weerstand stuiten. Als je laat zien dat jij ook jouw steentje bijdraagt, of de klas het idee geeft dat het hun idee is om de taken over twee lessen te verdelen, werkt dat in het voordeel van de docent.” Volgens Daniëls kan het pesten van leraren komen door de kleinste dingen: een zweetvlek, een grijze haar of een dikke kont. Maar ook de uitspraak van sommige namen van leerlingen of een bepaald stopwoordje van de docent kan leiden tot pestgedrag.

 

Het pesten ging bij Alexander van het ‘gezellig’ praten in de klas tot aan het roepen dat er brand is. Toen de student nog op de middelbare school zat, rende de hele klas naar het raam om te doen alsof de school in de fik stond. De docent moest huilen en haalde vervolgens de decaan. “Een groot deel van de groep deed dat waardoor je beïnvloed wordt.” Nu vindt de student het niet meer kunnen, omdat hij na de middelbare school pas besefte dat een docent er is om leerlingen wat te leren.

 

Zowel Erwin Daniëls als Alexander is ervan overtuigd dat het halen van directie tijdens de les niet werkt om pesten tegen te gaan. Daniëls zegt dat leerlingen een les later de docent adviseren om de directie erbij te halen omdat “de docent het zelf niet aankan”.

 

*Alexander is een pseudoniem


polls