Het Bredase Museum of the Image (MOTI) huisvest vanaf zaterdag de tentoonstelling Planet Hype, over de hypes die voor een korte tijd het nieuws beheersten. Denk daarbij aan de ALS Ice Bucket Challenge, Je Suis Charlie en de Harlem Shake. De tentoonstelling omvat werk van een breed assortiment aan kunstenaars en wordt 3 oktober feestelijk geopend.

Kernvraag in de tentoonstelling is: wat maakt een hype een hype? Ronald Kok, woordvoerder marketing en communicatie bij MOTI: “Sommige onderwerpen komen in het nieuws en beheersen dan de samenleving. Soms duurt dit lang, maar vaak is het effect maar van korte duur. Zo’n onderwerp is wat ons betreft een hype.” Met dit criteria zijn de honderd hypes die in de tentoonstelling de revue passeren geselecteerd.

In de tentoonstelling komt werk van veel verschillende kunstenaars aan bod. Onder andere modeontwerper Aziz Bekkaoui, YouTuber Benedikt Wöppel en internetkunstenaar Heath Bunting leverden werk aan de tentoonstelling. Volgens Kok is er een duidelijke reden waarom gekozen is voor zo’n breed scala aan kunstvormen: “We willen eigenlijk een soort geschiedenisles geven en de verschillende kanten van de hype benadrukken. Daarom hebben we ons zo breed georiënteerd.”

De tentoonstelling bevat ook moderne internethypes. Zo siert de altijd chagrijnig kijkende kat Grumpy Cat het affiche. Ook de Kony 2012-actie komt aan bod, evenals selfies. Onlangs is er nog een beginnende hype opgekomen: de nogal bedenkelijke coke challenge, waarbij mensen in een variant van de Ice Bucket Challenge voor de camera een snuifje coke moeten nemen. Deze hype is in Nederland nog niet aangeslagen.

Aanstaande zaterdag wordt Planet Hype met de tentoonstelling Design My Privacy over privacy op het web feestelijk geopend in MOTI. De opening wordt gepresenteerd door VPRO-presentator Tim den Besten, die onlangs met zijn experiment Super Stream Me nog volop in de schijnwerpers stond. Ook wordt zaterdag tijdens de opening de winnaar van de Crypto Design Challenge bekend gemaakt.