© Sander Brouwer

De poster van de film Prins is in de prijzen gevallen op het Nederlands Film Festival. De poster won de VPRO Afficheprijs voor de beste filmposter van het afgelopen jaar. De prijs, die bestaat uit 25.000 euro en een wisseltrofee, werd uitgereikt na een online verkiezing. Ontwerper Sander Brouwer probeerde “de kern van de film te benadrukken.”

De film vertelt het verhaal van de jongen Ayoub, die in zijn zoektocht naar de liefde van het mooiste meisje uit de buurt op het criminele pad raakt. Op de poster is hij zittend in een paarse Lamborghini te zien, met een blauw oog en een kroontje op zijn hoofd. Designer Sander Brouwer ging op zoek naar het hart van de film. “Voor mij is de kern van Prins een jongen die op zoek is naar zijn identiteit en status, vandaar dat ik voor dit beeld gekozen heb.”

De poster werd vaak vergeleken met die van de film Drive uit 2011, met Ryan Gosling als mysterieuze bestuurder van vluchtwagens. “Die vergelijking komt vaak voorbij, maar ik zie het niet echt”, zegt Brouwer. “Het enige wat de posters gemeen hebben is dat op beide de hoofdpersoon in een auto te zien is. In de films zitten wel wat meer gelijkenissen, de muziek bijvoorbeeld. Allebei de films hebben ook een jaren 80- of 90-stijltje.”

Na voorselectie door een vakjury werd de winnaar bepaald door het publiek, middels een online verkiezing op Cinema.nl, het filmplatform van de VPRO. Brouwer denkt dat het meest aansprekende aan de poster was dat hij niet veel over het verhaal weggeeft. “Het is een minimalistische en directe poster. Ik merk dat dit soort ontwerpen meer bij mensen blijft hangen, en ook veel enthousiaste reacties oplevert.”

Ga met de muis over de filmposter voor meer informatie.