Kleding en schoenen worden duurder in 2016. Dat voorspelt het economisch bureau van de ABN Amro. De prijsstijging is een gevolg van de dollar die in waarde is gestegen.

 

Een van de verkopers van de kledingwinkel Chasin denkt dat hij geen klanten verliest. “Ik denk dat we geen klanten mislopen, want mensen blijven toch wel winkelen”, aldus Christiaan Willems van Chasin. Ook denkt hij dat de mensen die bij hem komen winkelen wat meer te besteden hebben, dus dat de prijsstijging geen verschil zal maken.

 

Elizabeth, student Commerciële Economie, denkt wel bewuster te gaan winkelen als de prijzen stijgen. “Ik denk niet dat ik minder zal winkelen, maar wel bij goedkopere winkels zoals de H&M of Primark.” Ze denkt daarentegen dat als mensen niet weten dat de prijzen zijn gestegen, ze het ook niet merken. “Ik denk dat consumenten snel wennen aan de prijsstijging en daarom niet veel zullen veranderen in hun gedrag.”

 

“Als we minder klanten krijgen door de prijsstijging moeten we kijken op welke manier wij met de prijzen omgaan. Uiteindelijk willen we niks liever dan onze vaste klanten behouden”, aldus Willems. Bovendien benadrukt hij dat het een voorspelling is. “We zien het tegen die tijd wel; nu hebben we tevreden klanten die niet klagen over de prijs.”