Het regent klachten over overvolle treinen bij de NS, zo blijkt uit een onlangs verschenen rapport van Rover. Binnen één week kwamen ongeveer 3600 klachten binnen. ConsumtenClaim besloot op onderzoek uit te gaan.

‘’Maarliefst 66% van alle reizigers moeten minimaal vijf keer per week staan’’, zo bevestigd Stef Smit, directeur van ConsumentenClaim. Na het onderzoek besloot de organisatie een nationale claim in te dienen. Tot op heden hebben meer dan 7350 mensen, die dit probleem ervaren, zich ingeschreven bij deze actie en het aantal inschrijvingen is nog steeds stijgende.

Nik van Rozendaal, student, is één van de reizigers die deze klachten dagelijks ervaart. ‘’Vooral tijdens spitsuren staan de coupés overvol’’, aldus Van Rozendaal. Toch zijn het volgens hem niet de studenten die dit probleem veroorzaken. ‘’Studenten reizen vaak gespreider, terwijl werkenden vaak van 9 tot 5 naar werk gaan. De treinen zijn vaak te kort om het grote aantal mensen te vervoeren’’, voegt de jonge reiziger toe. Het plaatsen van grote LED-borden met daarop informatie over de drukte van de coupés en welke coupédeuren er open zullen gaan, behoort volgens Van Rozendaal tot één van de mogelijke oplossingen.

Edwin van Scherrenburg, woordvoerder van de NS, geeft aan de claim verder te zullen bestuderen.
‘’Zeker in het najaar is het traditioneel erg druk op het spoor met bijvoorbeeld alle nieuwe studenten, maar ook storingen zorgen voor hinder en dus overvolle treinen’’. Daarnaast voegt hij toe: ‘’NS spant zich voldoende in om capaciteiten te bieden om iedereen zo comfortabel mogelijk te vervoeren, maar staan is niet altijd te voorkomen op korte stukken en zeker niet na storingen of iets dergelijks’’.

De NS heeft aangegeven in gesprek te willen gaan met ConsumentenClaim. Stef Smit is hier erg blij mee en verwacht dat er maatregelen getroffen worden om dit probleem tegen te gaan.‘’We hopen dat de NS meer en/of langere treinen in gaat zetten om het probleem tegen te gaan. Iedereen betaalt de volle prijs om met de trein te mogen reizen, voor deze mensen moet dan ook een comfortabele zitplaats beschikbaar zijn. Een paar keer staan is geen probleem maar vijf maal per week is wel erg vaak’’, aldus Smit.

‘’Indien de Nationale Spoorwegen geen oplossing kunnen bieden, wordt er een financiële tegemoetkoming verwacht voor de staande reizigers’’, aldus ConsumentenClaim. De NS geeft aan dat een vervoersbewijs geen recht geeft op een zitplaats, zoals vermeldt in de algemene voorwaarden.