‘’Minder zout eten kan tienduizenden hartinfarcten en beroertes voorkomen’’,  was de titel van het onderzoek van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) uit oktober 2015, waarin er wordt gepleit dat Nederlanders minder zout moeten eten. Diëtiste en voedingsdeskundige Anneleen Visser beaamt dat de Nederlander te veel zout eet. ‘’We voegen vaak zelf zout toe aan een maaltijd. Dat is eigenlijk helemaal niet nodig.’’

Een afname van het zoutgebruik kan leiden tot ruim 5 procent minder hartinfarcten en ruim 7 procent minder beroertes in Nederland, blijkt uit het onderzoek van het RIVM. Volgens Visser is er nog een belangrijk gevolg:  ‘’Als je te veel natrium in je lichaam krijgt, ga je automatisch vocht vast houden. Dit kan leiden tot een stijging van je bloeddruk.’’ Natrium is een mineraal dat onderdeel uitmaakt van zout. Naast hart- en vaatziekten en een te hoge bloeddruk  kan een te veel aan zout verder leiden tot nierziekten, maagkanker en botontkalking.

Maar hoe zorg je er dan voor dat je een goede hoeveelheid zout binnenkrijgt? ‘’Door zoveel mogelijk verse producten te gebruiken en het gebruik van bewerkte producten te beperken’’, zegt  Patricia Schutte van het Voedingscentrum. Visser vult aan: ‘’Je kan het beste geen zout toevoegen aan een maaltijd. Je krijgt al genoeg zout binnen. Kijk naar brood.  Dit bevat veel natrium en iedere Nederlander eet één tot twee keer per dag brood. Een tekort aan zout ontstaat niet snel.’’

Kruiden als vervanger

Naast deze manieren om het zoutgebruik te minderen geven beiden nog een tip: gebruik kruiden in plaats van zout. ‘’Groene kruiden, zoals basilicum en bieslook,  zijn een uitstekende vervanger voor zout. We adviseren om dit te gebruiken’’, aldus Schutte. Visser: ‘’Met kruiden kun je veel doen. Zoals ik al zei, een tekort aan zout ontstaat niet snel, tenzij je last hebt van overgeven of diarree.’’

Vissaus

In een onderzoek van Maleisische onderzoekers werd vissaus aangedragen als een goede vervanger voor zout, omdat het de eiwitten zou afbreken maar de smaak toch onaangetast zou blijven. ‘’In het onderzoek staat dat er gebruik wordt gemaakt van zeezout, waar ook natrium in zit. Dit is dus niet beter dan keukenzout’’, aldus Visser.\

 

Het Voedingscentrum geeft het advies om niet meer dan 6 gram zout per dag binnen te krijgen. Dit staat gelijk aan 2,4 gram natrium. Zie in de diagram hieronder hoe veel zout er in bepaalde ochtendproducten en snacks zit:

Data from sjors44.silk.co