Steeds meer winkeliers nemen het heft in eigen handen als het op dieven pakken aankomt. Camerabeelden waarop de daad te zien is, worden steeds vaker online gezet om zo de daders te vinden. Maar is dit de oplossing voor diefstal?

De filiaalmanager van kledingwinkel ‘New Harbour’ in Bussum werd “doodziek” van alle winkeldieven in zijn winkel. Toen een jongen dinsdag zonder pardon een paar handschoenen uit zijn winkel meenam zonder af te rekenen kreeg hij er genoeg van. Hij zette de camerabeelden online op de facebookpagina van zijn winkel om zo de dader te pakken. Het bericht werd massaal gedeeld en gelikete, waardoor de identiteit van de dader gelijk de ochtend erna bekend werd.

Schermafbeelding 2016-01-20 om 09.46.58“Na het plaatsen van de beelden kreeg ik al gauw meerdere berichten binnen van mensen die de dief herkenden. Nu kan ik de jongen vragen of hij de handschoenen nog even af komt rekenen”, vertelt de filiaalmanager. “Ik had nog nooit eerder camerabeelden online gezet om dieven te pakken, maar dit ga ik nu zeker vaker doen.”

 

Politie
Volgens politiemedewerker Intake en Service regio Zeeland en West-Brabant, Lot van den Hout, worden er dagelijks tientallen diefstalaangiften gedaan door winkeliers. Hierdoor is het voor de politie erg moeilijk om alle aangiften snel af te handelen. Wanneer winkeliers door het delen van camerabeelden in contact komen met de daders en zelf een passende oplossing bedenken, wordt een zaak vaak twee keer zo snel opgelost als het opsporen van de daders door de politie.

“De samenleving is aan het veranderen. Mensen hebben minder geduld dan vroeger en willen dat een zaak meteen wordt opgelost. De politie zit gebonden aan allerlei regels en wetten, waardoor wij dit niet waar kunnen maken. Bedrijven en burgers zijn daarom sneller geneigd om andere middelen in te zetten om zo hun gestolen goederen terug te krijgen”, aldus Van den Hout. “Het delen van camerabeelden op social media wordt door de politie toegestaan mits de politie hierover geïnformeerd wordt, de daad werkelijk op beeld te zien is en er op de video geen onschuldige mensen te zien zijn”, vertelt zij.

Andere winkeliers
Verkoopmedewerkers van Bruna, Kruidvat, Shoeby en Zeeman in Tilburg laten het oppakken van dieven liever aan de politie over. “Ik vind het een goed initiatief dat winkeliers zelf actie ondernemen door camerabeelden online te zetten. Ik denk alleen niet dat ik zelf op deze manier zou handelen. Als winkelier ben je al druk genoeg met andere dingen en het is toch het werk van de politie om deze daders te pakken. Ook moeten we aan de veiligheid van onze werknemers denken. Je weet nooit met wie je te maken hebt”, vertelt filiaalmanager Lisa Musters van de Zeeman op de Schouwburgring in Tilburg.