Januari is dé maand om je vakantie te boeken. Eén ding valt op: steeds meer mensen kiezen tegenwoordig voor een ‘zeilvakantie’. Als ervaren zeiler zélf een boot huren om een avontuurlijke reis langs de Griekse eilanden te maken? Sportief! Twee weken dobberen op een luxe jacht die jou naar de populairste bestemmingen rondom de Middellandse Zee vaart? Sportief?

Eén ding is zeker: beide vormen van zeilvakanties zijn de afgelopen jaren steeds populairder geworden. Dit wordt bevestigd door twee grote aanbieders van zeilreizen. Mark Saurens van Dutch Sailing Events, een bedrijf dat zonnige sportieve zeilreizen en meezeilvakanties aanbiedt, zegt overtuigd: “Ja, zeilvakanties zijn populair geworden. Omdat we als bedrijf steeds actiever worden op Facebook, kunnen we veel meer mensen bereiken. We hebben in principe een doelgroep van tachtigduizend mensen die nog weinig van zeilvakanties af weten. Dit is een goede manier om deze mensen te benaderen. Vooral mensen tussen de 25 en 65 jaar boeken een zeilvakantie. Vaak zijn deze mensen hoogopgeleid en hebben ze een hoger inkomen. Een deel is echt zoek naar wat bijzonders. Ze hebben al veel gedaan, zien onze mooie foto’s en denken ‘hey, dat is ook een toffe vakantie!’. ”

“De markt is sowieso behoorlijk aan het groeien, maar vooral rondom de mensen van 25 jaar is een compleet nieuwe afzetmarkt ontstaan”, vertelt een medewerker van Amorgos Zeilen, die overigens liever niet bij naam genoemd wil worden. “Logisch,” noemt hij de ontwikkeling, “want jongeren zijn actiever. Ze kiezen er vaak voor om mee te varen met grote, luxe jachten. In dat geval klinkt zeggen dat je op een zeilvakantie bent geweest vooral avontuurlijk en sportief. Je komt als een stoere zeebonk thuis, maar in feite heb je vooral een boekje in de zon liggen lezen. Want, als ‘ie eenmaal de goede kant op vaart, is er nog maar één iemand nodig, die de boot bovendien met zijn grote teen kan besturen.”