Inmiddels kent ongeveer elke Nederlander Max Verstappen. Een week geleden racete hij nog op een sneeuwpiste in een Red Bull Formule 1-auto. Over twee maanden begint het nieuwe raceseizoen op het Australische circuit in Melbourne. Alle reden om even vooruit te blikken dus.

Mischa Bijenhof, verslaggever bij Formule 1 magazine, denkt dat Max Verstappen in het komende seizoen minder onder druk staat: “Max heeft zich al bewezen. Het zou anders zijn, als hij in het vorige seizoen drie of vier keer van de baan raakte; dan twijfelen mensen aan je leeftijd.”  Zien we Verstappen op het winnaarspodium in 2016?  Het is nog te vroeg om daarover concreet te spreken, er zijn nog te weinig technische details beschikbaar. Wel vindt de verslaggever dat Verstappen erg goed met de druk en massale aandacht omgaat.

Geen nieuwe motor
Verstappen rijdt in het komende seizoen met een motor van Ferrari, de motor werd vorig jaar al gebruikt in de Formule 1. Deze presteert beter en is betrouwbaarder dan Verstappen’s Renault motor van 2015. Maar het is de vraag in hoeverre de nieuwe motoren van andere raceteams verschillen. Daarover is nu nog weinig bekend. In de testrondes, vooraf aan de eerste race in Melbourne op 20 maart, zal blijken hoe groot het verschil is. Bijenhof: ‘Indien de nieuwe motoren van andere teams veel beter werken, dan is winnen erg lastig.’


Verstappen op de piste met Formule 1-auto.

Late oplossing
Raceteam Toro Rosso, waar Verstappen blijft in z’n tweede F1-jaar, kon niet tijdig met Ferrari in gesprek om een nieuw type motor veilig te stellen. Na tegenvallende resultaten in het vorige seizoen, liep de relatie stuk met vorige motorleverancier Renault. Toro Rosso is een dochterbedrijf van Red Bull. Volgens Bijenhof had Red Bull sneller moeten handelen om dit potentiele nadeel te voorkomen.


Jaarkalender races Formule 1 in 2016

Formule 1 terug in Nederland
Onderzoeksbureau Repucom keek naar de populariteit van Verstappen. 83 procent van de Nederlanders kent inmiddels Max’ naam en zijn ambacht. Kijkcijfers bij races die gratis toegankelijk waren verdubbelden; gemiddeld 309.000 kijkers in 2015, in het Formule 1-seizoen van 2014 waren dat 124.000 kijkers.

Specifiek publiek
Formule 1 magazine, waarvoor Bijenhof verslag legt, zag ook een flinke stijging in bezoekersaantallen op hun website. Grote sprongen vooruit in abonnee aantallen bleven vooralsnog uit, maar er is sprake van een stijgende lijn volgens Bijenhof. Het tijdschrift verloor veel populariteit sinds de opkomst van online media. Naar eigen zeggen redden zij zich door het blijven schrijven van ‘special interest’ content; unieke content voor een specifieke doelgroep, welke niet snel online te vinden is.