Door: Nina Janssen & Marissa Blom

Fruitfunk ontwikkelt op dit moment een verantwoord ‘koekje’. Het bedrijf richt zich op verantwoorde keuzes in de snackwereld. De onderneming won gisteren de Food en Fit Award door een snoepje te produceren dat voor 100 procent uit fruit bestaat.

Volgens Daan Schapendonk de oprichter Fruitfunk, zou het woord ‘koekje’ de indruk wekken dat het een ongezonde snack is. De rijstwafel in combinatie met fruit maakt het een verantwoorde snack, die door chocolade wordt verbonden. “We zijn aan het zoeken naar een alternatief voor de chocolade om de koek te binden. Op dit moment overwegen we om fruitpasta te gebruiken. Fruitpasta bindt, en de smaak van het ‘koekje’ blijft goed”, vertelt de oprichter van Fruitfunk. De reep is op dit moment nog in de conceptfase. “We willen een product op de markt brengen dat geen koekje is maar wat een kind wel accepteert als snack”, benadrukt Schapendonk.

Disney

Volwassenen zijn tegenwoordig druk bezig met verantwoorde alternatieven voor hun kinderen die graag snoepen. Schapendonk: “De oplossing daarvoor is Disney. Kinderen zijn sneller geneigd om iets lekkerder te vinden wanneer er een licentie op zit die ze leuk vinden.”

Fruitfunk heeft een test gedaan met honderd kinderen om te kijken of zij zich daadwerkelijk meer aangetrokken voelen tot producten met een Disneylicentie. “Wat bleek, is dat kinderen het product zelfs lekkerder vinden omdat ze een plaatje van Frozen of Cars zien.” De producten van Fruitfunk liggen in het zogenaamde ‘impulsschap’, het schap naast de kassa. “Wanneer een kind een half uur lief is geweest tijdens het boodschappen doen, ben je als ouder geneigd om je kind daar een beloning voor te geven. Op het moment dat er een Disneyafbeelding op staat, heb je de impuls van het kind en het gezonde snoepje. Dat waarderen ouders.”

Toekomstplannen

Schapendonk maakt duidelijk dat er in het begin sceptische gedachtes waren. “Sommige mensen zagen de Disneylicentie als een makkelijke klantentrekker, maar de award zal onze reputatie goed doen.” De prijs leverde 2500 euro op voor het beste nieuwe product op het terrein van gezondheid en voeding.

De Vughtenaar heeft nog veel toekomstplannen, namelijk: nummer één aanbieder worden van verantwoorde snacks gericht op kinderen. “We willen in heel Europa een gezonder alternatief aanbieden dan er op dit moment op de markt is. We zijn begonnen in de zoetwarencategorie. De volgende stap is dat we ons ontwikkelen in de categorie koekjes.

Wij, geluksvogels, mochten als eerste het nieuwe ‘koekje’ proeven. Zie hieronder het resultaat.

https://vimeo.com/152725497