Weird Week Kids – Hall of Fame from Weird Week Eindhoven FHICT on Vimeo.

Tijdens de eerste dag van de Weird Week mochten leerlingen uit groep vijf en zes van basisschool De Borne samen met de ICT-studenten gaan brainstormen over een heel nieuw product. De dag komt wat stroef op gang, maar eindigt met een groep vrolijke, uitgeraasde kinderen en enthousiaste studenten.

Duwend en trekkend, lachend en gierend, etend en vol enthousiasme stappen de zeventig kinderen van basisschool De Borne de Hall of Fame binnen. Eenmaal zittend op de banken rondom het podium kijkt een aantal leerlingen nieuwsgierig rond. Anderen zijn vooral bezig met hun pakje drinken of de rode stoelen – want die stuiteren zo lekker. “Meneer Geert, moeten we nog lang wachten?”, schreeuwt een jongen naar zijn meester terwijl hij over de bank balanceert. “Nog vier minuten!”, roept meester Geert terug.

Meehelpen uitvinden
De kinderen zijn ongeduldig, maar wanneer de presentator op het podium klimt wordt het langzaam stil in de hal. Hij legt uit wat de bedoeling is: “De Blauwe Prinses gaat voor jullie een verhaal voorlezen over het Ontdekstation.” Wanneer de prinses – met een grote bos blauw krullend haar op haar hoofd – begint met voorlezen, krijgen steeds meer kinderen uit groep 5 en 6 aandacht.

De Blauwe Prinses vertelt een verhaal over twee kinderen die proberen het Ontdekstation, een verlaten fabriekshal waar jongeren de mooiste en gekste dingen uitvinden, te redden. Het verhaal komt tot leven wanneer ook de basisschoolleerlingen dingen moeten gaan uitvinden. Samen met de studenten, dat wel. “De studenten hier zijn uitvinders, maar iets uitvinden kunnen zij niet alleen”, vertelt de presentator na het verhaal. “Daarom gaan jullie de uitvinders helpen met het verzinnen van een leuk idee. En aan het eind van de week komen jullie terug om te zien wat de uitvinders ervan gebakken hebben. Dan mogen jullie zeggen wat jullie ervan vinden.”

Grappige robots
De kinderen zijn enthousiast en schuiven na het verhaal aan bij hun eigen groepje, bestaande uit nog twee basisschoolleerlingen en een klein aantal studenten. Met stiften, papier, tape en notitieblaadjes gaat elke groep aan de slag. Brainstormen. De gekste dingen worden op papier geschreven – én soms getekend. Een robot die alles voor je doet én grapjes maakt? Een snoepjesautomaat die automatisch weer bijgevuld wordt? Het kan allemaal! Soms helpt een docent van Fontys een handje. Ondertussen wordt de Hall of Fame steeds rommeliger, steeds warmer en steeds rumoeriger.

Helemaal los
Aan het einde van de middag, als alle ideeën uitgedacht zijn, vliegen de propjes papier om de oren van de studenten. Er wordt getafeltennist met stukken karton en de ICT’ers worden zowaar gedwongen tot het geven van high-fives. Maar de meesten blijven er vrij nuchter onder. Dit overigens tegen alle verwachtingen in van organisator Sonja Nieuwenhuis. “We brengen groepen bij elkaar die we normaal gesproken niet bij elkaar zouden zien. Maar ik ben helemaal verrast vandaag! Mijn eigen groepje ging tijdens het brainstormen helemaal los. Superleuk om te zien!” Bij andere groepjes gaat het er iets stroever aan toe. Sommigen slaken dan ook een zucht van verlichting als de kinderen weer huis toe zijn.

Niets is fout
In alle rust kunnen de studenten dan nog even verder brainstormen: de meer ‘technische’ kant van de ideeën moet namelijk ook worden belicht. Onder het genot van een zak chips komen alle drieëntwintig groepen er prima aan uit, blijkt tijdens de pitch die zij aan het eind van de dag geven. Behalve één groepje dan, die heeft ‘eigenlijk nog niet echt precies iets’. “Niets is fout!”, roept een van de docenten door de hal. Na de pitch knalt er geluid uit de boxen. Maar de ICT’ers zijn er eigenlijk wel klaar mee: langzaam druipt de menigte af naar huis. Op zoek naar materialen om dag twee door te komen…