Vandaag mochten de leerlingen van Basisschool De Borne onder begeleiding van een aantal ICT-studenten robots bouwen, apps maken en een les marketing volgen. Voor de kinderen leerzaam, maar voor het groepje ICT-studenten dat het speciale educatieprogramma volgt ook.

Met rode wangen van de kou stormen de kinderen het lokaal binnen. Zodra ze van meester Geert horen wat ze de komende middag gaan doen – één van de drie workshops volgen die de studenten voor hen hebben voorbereid – wordt er luidkeels gepraat. De kinderen zijn minstens zo enthousiast als gisteren, tijdens de brainstormsessies in de Hall of Fame. “Marketing? Wat is dat?” roept een leerling. Meester Geert geeft Pieter, die het antwoord weet, een beurt. “Reclame!”, roept hij.

Maar wanneer meester Geert een poging doet om zijn klas in drieën te delen, blijkt dat de meeste kinderen willen zich liever bezighouden met het maken van apps. De vingers van de kinderen schieten omhoog. “App! App! Ja, ik ook!” Met een getal onder de dertig dat de kinderen moeten raden krijgt Geert ze uiteindelijk toch in drie groepen verdeeld.

Robots in de klas from Weird Week Eindhoven FHICT on Vimeo.

Chaos
Als de kinderen allemaal in het juiste lokaal zitten kunnen de workshops beginnen. De twee ITC-studenten Kim en Maarten begeleiden de workshop ‘robots maken’. Al vóórdat ze de mogelijkheid hebben gekregen wat te vertellen, graaien de leerlingen in de bakken met de blokjes waarmee ze de robot in elkaar moeten zetten. Als de robot staat zijn de kinderen klaar: pas donderdag worden de robots geprogrammeerd. Ze moeten namelijk wel kunnen balanceren, anders blijven ze niet staan.

Maar eerst een robot opbouwen, dus. Dat mogen de kinderen met z’n drieën doen. Ieder groepje heeft een IPad, waarop precies te lezen valt hoe alles moet. Maar al snel steken de eerste vingers in de lucht. “Hier staat ineens een stangetje, maar dat heb ik helemaal niet!” en “van de jongens mag ik niet meehelpen bouwen…” en “waar staat die handleiding dan?”. Al na tien minuten is het klaslokaal veranderd in een chaos. Kim en Maarten vinden het geen probleem, ze lijken situatie redelijk onder controle te hebben.

Zijroute
Dit geldt ook voor Timo, die een klaslokaal verder de workshop marketing geeft. Hij maakt samen met de kinderen flyers, workshops en storyboards. “Er zijn een aantal studenten, zeven in totaal, die ‘education’ hebben gekozen als zijroute naast de algemene studie. Het leek de organisatie van de Weird Week leuk om deze studenten dan naar de basisschool te sturen om de kinderen wat meer te leren over onze studie. Iedereen heeft het naar zijn zin, en ik vind het ook hartstikke leuk om te doen, ik wil namelijk het liefst mijn docentendiploma halen naast mijn ICT-diploma. Daarnaast is het een hele leuke manier om eens met de basisschool kennis te maken.”

Leermoment
Jeanine Geest, mede-organisator van de Weird Week, is ook op de basisschool aanwezig. Met een glimlach op haar gezicht kijkt ze mee in de drie klaslokalen, en af en toe helpt ze de kinderen een handje. “Ongelooflijk leuk om te zien, dit”, zegt ze tijdens het maken van wat foto’s. “De studenten en de kinderen werken goed samen. Voor de kinderen is dit een leuke manier om kennis te maken met ICT. En ook al is het resultaat misschien niet geweldig in zo’n kort tijdsbestek, ik weet zeker dat ze er veel van leren.” Dat geldt trouwens ook voor de studenten zelf, denkt Jeanine: “Zij krijgen vandaag écht de mogelijkheid om eens kennis te maken met de ‘praktijk’.”