Complete stilte in de Hall of Fame tijdens de workshop van docent FH Creative Industries Piet van Beurden, vanochtend. In plaats van dat de ITC’ers na hun beeldschermen staren, zijn ze nu fanatiek aan het tekenen. Van Beurden hoopt dat ze dit de rest van de week ook blijven doen. “Het helpt om de ideeën te ondersteunen met tekeningen”, zegt hij.

Een rondje, een vierkantje, een driehoek, en streep en een punt… Daarna wordt het ingewikkelder: in dertig seconden moeten de studenten degene tekenen die naast hen staat. Stilte, geconcentreerde blikken, af en toe een lach. Nog meer gelach wanneer ze de tekeningen aan elkaar moeten laten zien.  “Ja, we vinden het weird om te tekenen”, zegt Van Beurden.

“De studenten zijn al master in digitale taal en het neerzetten van concepten”, vertelt Van Beurden, docent Creative Industries. “Maar aan het einde van deze workshop hoop ik dat de tekenpen een beetje los is gekomen. Het zou de studenten namelijk ongelooflijk helpen om de ideeën die ze hebben te ondersteunen met tekeningen.” Tekenen is eigenlijk een soort taal, legt hij uit. “Een taal die de studenten op deze leeftijd al een beetje zijn afgeleerd, maar die de basisschoolleerlingen nog wel ‘spreken’. Als de studenten daadwerkelijk zouden gaan tekenen en gebruik zouden maken van duidelijke iconen en vormen, zou dat de communicatie tussen hen en de leerlingen verbeteren.”

Toch blijkt na een rondje ondervragen dat de meerderheid van de studenten niet echt overtuigd is van zijn of haar tekentalent. Maar dat hoeft ook niet, vindt Van Beurden. “Uiteindelijk kan iedereen met een tekening iets overbrengen. En je kunt nadenken over hele gave vormen.” Omschrijven, maken en schetsen… Het is duidelijk: daar zet Van Beurden tijdens de workshop op in. ‘Verbazing schetsen’, noemt hij het.

Verbazing schetsen from Weird Week Eindhoven FHICT on Vimeo.