Ondanks dat er de afgelopen dagen maar weinig ICT’ers écht druk aan het werken waren in de Hall of Fame, kregen de meesten het vandaag tóch voor elkaar om de opdrachten die de basisschoolkinderen hen maandag gaven op te leveren. Over de meeste uitvindingen waren de kids enthousiast, maar wanneer nodig ook kritisch.

Een half uur voordat de kinderen van Basisschool De Borne worden verwacht, zijn er nog maar drie studenten aanwezig. Maar langzaam maar zeker druppelt de rest van de ICT’ers binnen. Op hun gemakje beginnen ze met het uitstallen van hun projecten. En opeens staan er dingen die nog niet eerder waren vertoond: een houten flipperkast, een kleding-app, een spel dat op de grond wordt geprojecteerd…

Wisselende reacties
Na negenen stormen de kinderen de hal binnen. Zonder eerst naar het welkomstwoord te luisteren, rennen ze dolenthousiast naar ‘hun’ tafeltje. Eenmaal daar aangekomen zijn de reacties wisselend: sommige kinderen juichen en lachen, anderen kijken een beetje teleurgesteld. Ze hebben iets te hoge verwachtingen gehad, misschien. Christopher (10) bijvoorbeeld: “Ik wou een laservliegtuig maar dat was veel te duur. Nu hebben ze een flipperkast gemaakt. Ook wel leuk.”

Uitvindingen bekijken
“Hebben jullie er zin in vandaag?”, vraagt presentator Pieter wanneer de kinderen eindelijk op hun plaats zitten. “Jaaaaaaa!!” roepen ze terug. Hij legt uit wat de bedoeling is: “Jullie mogen zo eerst eens goed bij jullie eigen project kijken, en daarna mogen jullie rond gaan lopen om te kijken wat er nog meer gemaakt is. Groepje A en U hebben een speciale taak: zij zijn de jury. Zij mogen van alle producten zeggen wat ze ervan vinden, én ieder groepje een cijfer geven.”

De kinderen bekijken alle producten met aandacht. In de gang wordt de van kleur veranderende voetbal getest, en weer een ander groepje kinderen speelt een fanatiek potje autovoetbal. De twee teams hebben ieder één iPad, waarmee ze de autootjes kunnen besturen. “Goaaaaaal”, klinkt het door de hal. Het winnende team juicht. In de andere hal wordt druk gegamed achter de Netflix & Chill Machine, terwijl op de achtergrond drie meiden zo hard mogelijk het geluid van een wolf proberen na te doen. Dat is onderdeel van het ‘spelletje’ dat weer een ander groepje heeft ontworpen. Een tafel verderop kijken een paar kinderen geboeid naar de Zuremattendispenser – die het overigens in eerste instantie niet doet. Maar de ICT’ers zetten door en uiteindelijk krijgen ze het voor elkaar om toch nog een lach op de gezichten van de kinderen te toveren. Wanneer ze nu een het antwoord op een sommetje goed hebben, komt er een zure mat uit het apparaat.

Tijd voor cijfers
Juffrouw Jaqueline, ook jurylid die middag, is fan van de Zuremattendispenser. “Een erg leuk en goed uitgewerkt idee”, vindt ze. “En ook leuk voor bij ons op school, want het helpt echt! Kinderen die rekenen normaal niet leuk vinden, lopen nu met tien zure matten in hun mond. Ook de drie meiden die in de jury zitten en ondertussen begonnen zijn met hun ronde, vinden de Zuremattendispenser leuk. Alle andere tweeëntwintig producten worden door de basisschoolkinderen en docenten ook onder de loep genomen. Vooral de kids zijn kritisch. “Zoiets bestaat al”, zeggen de juryleden over de Netflix & Chill Machine. “Dus een vijf.” Daar is meester Geert het niet mee eens: “Een zes min voor de moeite”, zegt hij vastberaden. De dansende robot krijgt een zeven, de lichtgevende voetbal wordt ook als goed beoordeeld door de jury. “Alleen jammer dat we er niet echt mee konden voetballen”, vinden de jongens.

Winnaar?
Na twee uur rondgelopen te hebben is bij de meeste kinderen de focus wel een beetje weggezakt. Sommigen besluiten om tikkertje te gaan spelen op de skatebaan, anderen lopen met de stoelen te sjouwen. Het is tijd om de jury even op het podium te roepen. Het oordeel: er zijn een paar uitvindingen die eruit springen. Zoals de voetbalmachine. “Een bestaand computerspel wordt op deze manier omgezet naar werkelijkheid, terwijl dat normaal juist andersom is”, legt juffrouw Jaqueline uit. Ook de smoezenmachine valt in de smaak. “Hij zag er mooi uit en hij werkte ook goed!” vinden de kinderen. Maar: niemand wint, was één van de regels van de Weird Week. Daarom is vandaag iedereen een beetje een winnaar.