Van instagramfilters tot botoxfillers. We leven in een wereld waarin niets te gek is. Alles kan beter, sneller en vooral mooier. Sinds de opkomst van sociale media zijn we steeds meer geobsedeerd geraakt om ons ‘perfecte leven’ te delen. Zoveel mogelijk likes generen lijkt het ultieme doel in ons leven te worden. Sander Roovers (31), initiatief nemer van Ygenwijs en gefascineerd door de generatie Y, vindt deze ontwikkeling gevaarlijk. Hoe heeft social media ons beeld op schoonheid veranderd? Kunnen we door programma’s zoals Photoshop nog wel oprecht kijken naar de foto’s die online staan? Zal generatie Y ooit volledig tevreden zijn met zichzelf?

Door: Titia Burke & Marissa Blom

Tessa (21) heeft op twintigjarige leeftijd besloten haar lippen en borsten te vergroten. Volgens Tessa had haar besluit niets met onzekerheid te maken. “Niet om arrogant te klinken, maar ik heb mezelf altijd mooi gevonden. Mijn lichaam heeft mooie rondingen, alleen mijn borsten paste daar niet bij.”

Tessa irriteerde zich aan die twee ‘imperfecties’ en besloot dat ze hier iets aan wilde doen. In de eerste instantie vonden haar ouders haar iets te jong voor deze ingrepen maar ze zagen dat hun dochter het graag wilde dus gingen ze akkoord. “Ik vond het vervelend om in de spiegel te kijken, mijn lippen en borsten vond ik niet bij de rest passen.” Tessa denkt niet dat het overschot van mooie vrouwen op Instagram er voor hebben gezorgd dat ze dit besluit heeft genomen. “Natuurlijk vindt ik Kylie Jenner een prachtige vrouw, wie niet? Maar ik heb er voor gekozen mezelf te perfectioneren omdat ik het zelf graag wilde. niet omdat het ideaalbeeld mij heeft overgehaald. Het ideaalbeeld is trouwens ook voor iedereen anders.”

Een topsport

Lois van der Velden is professioneel fotomodel en noemt Photoshop haar ‘beste vriend’. “Stel, ik heb de avond voor een fotoshoot slecht geslapen of ik wordt wakker met een puist dan kan ik alsnog gerust naar mijn werk gaan.” Lois ziet Photoshop niet als een programma dat haar mooier maakt, maar een middel haar te perfectioneren. “Een castingbureau kiest niet voor niets mij uit de grote selectie modellen die er rond lopen. ”Het internationale model ziet haar baan als een topsport. Ze staat elke dag in de sportschool en is constant bezig met gezonde voeding. “Ik vindt het niet vervelend om op m’n uiterlijk beoordeeld te worden. Thats the job.”

Iedereen is mooi

Karin van Gellekom eigenaar van huidverzorging en laserinstituut Di Bellezza is elke dag bezig met schoonheid en verzorging. Ze vindt verzorging een belangrijk onderdeel van het leven. “Je loopt toch ook niet met vlekken of gaten in je kleren.” Ze vindt wel dat er een belangrijk verschil is tussen verzorging en schoonheid. “Over smaak valt niet te twisten, iedereen vindt weer iets anders mooi.” Karin geloof niet dat er één schoonheidsideaal bestaat. “Bij mij in de praktijk komen er vrouwen van allerlei verschillende leeftijden en culturen. Ze zijn allemaal mooi!”

marissa titsia

Sander Roovers is gefascineerd door generatie Y. In het audiostuk vertelt hij over deze generatie in betrekking tot het schoonheidsideaal.
Cosmetische en plastische chirurgie is er niet alleen om “mooier te worden” Zahne vertelt over haar borstverkleining.

Cosmetische chirurgie is een taboeonderwerp. In het video item vertelt Rogier Meulenaar tegen Marissa wat ze aan haar gezicht moet veranderen om aan het schoonheidsideaal te voldoen. Daarbij vertelt Nicole Bruining, die in transitie is om vrouw te worden haar ervaring.

https://www.youtube.com/watch?v=SOESkL9wGhE&feature=youtu.be

Nog wat feiten en cijfers over generatie Y

inforgrapic geny