Kan een meisje zwanger worden als ze ongesteld is? En hebben meisjes net zo veel zin in seks als jongens? Dat zijn een paar vragen die voorbij kwamen tijdens de seksuele voorlichting aan Tweede Kamerleden. Een initiatief van kenniscentrum seksualiteit Rutgers in samenwerking met seksuologe Goedele Liekens en een aantal leerlingen.

Door middel van een quiz met zowel leerlingen als Kamerleden werden er stellingen voorgelezen. Vervolgens kon er ‘waar’ of ‘niet waar’ op geantwoord worden doormiddel van groene en rode kaartjes. Ook werd er een video getoond van Dokter Corrie. Een filmpje met een grappige toon maar wat toch een duidelijke boodschap had: Je moet ook nee durven zeggen tegen seks.
Vervolgens mochten zowel leerlingen als kamerleden anoniem opschrijven wat ze graag hadden willen leren tijdens een seksuele voorlichting. Ook werd er een game gespeeld genaamd ‘Can you fix it’. Een interactief spel waarin je een video afspeelt en je op de stopknop moet drukken als het gedrag te ver gaat.

“Het percentage van jongeren die voorlichting moeten krijgen moet naar 100 procent”, Loes Ypma PvdA

Te weinig voorlichting
Maar een kwart van de jongeren krijgen seksuele voorlichting. Loes Ypma van de PvdA vindt dat te weinig: “Het is niet zo dat maar een kwart van de jongeren seksueel actief is. Dus ik vind dat het eigenlijk naar 100 procent zou moeten.” Yuri Ohlrichs, consultant bij Rutgers sluit zich hier bij aan: “Om het percentage omhoog te krijgen, zijn er veranderingen nodig. Docenten moeten worden opgeleid en leren dat het leuk is om te praten over seks.”

Sommige zaken zijn onderbelicht op school, zoals seks en media. Ook moet je als jongere weten hoe je je wensen en grenzen aan moet geven. De weerbaarheid van jongeren op het gebied van seksuele ontwikkeling moet volgens seksuologe Goedele Liekens verbeterd worden: “Ik heb vandaag ingezien dat het minder rooskleurig is in Nederland dan ik had gedacht. Nederland is koploper en altijd heel erg goed bezig als het om seksuele opvoeding gaat. Maar zelfs hier zijn gigantische hiaten in de weerbaarheid van jongeren en grenzen aangeven. Daar wordt gewoon niet over gepraat.” Een oplossing is er al wel. Goedele: “Het is niet zomaar kennis wat je mee moet geven. Het zijn ook vaardigheden zoals bepaalde zinnetjes die jongeren kunnen zeggen als er grenzen overschreden worden. Vaak gaat het toch om iemand waar je verliefd op bent en dat maakt het niet eenvoudig. Hoe je dat dan moet aanpakken moet jongeren echt aanleren en daar zijn genoeg materialen voor ontwikkeld.”

 “Volwassenen weten vaak niet eens wat kinderen willen”, Julia Stengholt, leerling

Bespreekbaarheid
Het probleem van seksuele voorlichting ligt bij de bespreekbaarheid. Zowel ouders als docenten vinden het soms lastig om het over seks te hebben. Ohlrichs: “Sommige scholen denken dat de ouders dat wel doen en ouders denken op hun beurt weer dat school de voorlichting oppakt.” Ypma is hierdoor wel tot nieuwe inzichten gekomen:  “Ik neem mee dat het voor ouders ingewikkeld kan zijn, maar dat ook docenten het moeilijk hebben met dit onderwerp. Nascholing voor docenten is hierbij van belang.”  Jasmijn: “Ouders moeten ook niet zo’n taboe maken van het onderwerp seks. Vaak zeggen ze dat zoiets pas later besproken hoeft te worden als je groot bent, maar sommige kinderen hebben er al vroeg behoefte aan.”

“Sommige scholen denken dat de ouders de voorlichting oppakt en ouders denken op hun beurt weer dat school dat doet”, Yuri Ohlrichs, Rutgers

Julia Stengholt en Jasmijn van de Kemp waren twee van de leerlingen die aanwezig  waren bij de voorlichting. Julia: “Ik vond het heel leuk om te doen. Fijn dat leerlingen ook genoeg konden zeggen in plaats van alleen volwassenen die vaak niet eens weten wat kinderen willen.” Jasmijn: “Je zit eigenijk in hetzelfde schuitje met je medeleerlingen. Volwassenen hebben er vaak meer verstand van, of hebben er een heel ander beeld bij dan wij als kinderen. En de leeftijdsgenootjes waren wel fijn, want dan kun je ook nog een beetje lacherig doen.”

“Vaak zeggen ze dat zoiets pas later besproken hoeft te worden als je groot bent, maar sommige kinderen hebben er al vroeg behoefte aan”, Jasmijn van de Kemp, leerling

Ohlrichs hoopt dat er nu een balletje gaat rollen bij de Tweede Kamer. “Het heeft vandaag in ieder geval de aandacht gekregen die het verdient. En hopelijk gaan de kamerleden nu bij zichzelf na wat zij precies voor voorlichting hebben meegekregen en wat ze eigenlijk al veel eerder hadden willen weten.” Goedele: “Het doel van deze les is dat we duidelijk maken aan de politici dat er iets moet gebeuren. Er zijn al oplossingen voor de problemen, maar die worden nog niet overal gebruikt.”