Het is een veelgehoord verband: wie veel leest, is slim en krijgt een betere baan. Ook nu.nl legde maandag opnieuw deze link. Toch zijn er juist in tijden van ontlezing steeds meer hoogopgeleiden. Klopt het gelegde verband wel?

In het onderzoek dat onlangs in de publiciteit kwam, werden zesduizend mannen gevolgd tussen 1920 en 1956. Dit lijkt dus gedateerd. Toch moeten de cijfers, waaruit blijkt dat de fanatieke lezers meer verdienden dan de niet-lezers, misschien niet helemaal terzijde geschoven worden. “Het verband tussen veel lezen en intelligentie is nog steeds relevant”, vertelt Joop van der Kuip, leraar Nederlands aan het Tilburgse Odolphuslyceum.

Verkeerd verband

“Alleen wordt hier een verkeerd causaal verband getrokken”, vervolgt de ervaren docent die al twaalf jaar voor de klas staat. “Ik denk eerder dat hoogopgeleide ouders vaker een vollere boekenkast hebben dan laagopgeleide ouders. En het opleidingsniveau van ouders wordt vaak doorgegeven aan de kinderen.”

Van der Kuip vindt dat het lezen van literatuur kan bijdragen aan de taalontwikkeling. “Door veel te lezen verbreed je je taalvaardigheid. En je wil leerlingen toch opleiden in het lezen, analyseren en begrijpen van literatuur. Dan is het de kunst om leerlingen warm te maken voor de schoonheid en aantrekkelijkheid daarvan, en ze niet af te schrikken.”

Lezen voor de lijst

Veel scholieren lezen nauwelijks nog voor hun plezier, maar dat wil niet zeggen dat zij een hekel aan literatuur hebben. Havo-leerlinge Pamela (16), die op het Odolphuslyceum les krijgt van Van der Kuip, wijt het aan tijdgebrek. “Door het lezen voor de lijst is het gewoon te druk. Ik lees alleen nog in de zomer, ik ben een vakantielezer geworden.”

De docent begrijpt het gevoel van zijn leerlingen. “Ze moeten verplicht lezen voor de lijst, voor meerdere talen. Daardoor komen ze er vaak niet aan toe om zelf dingen te lezen voor hun plezier. Erg jammer.”

Van der Kuip verwacht overigens dat het met de ontlezing wel meevalt. “Ik denk dat veel leerlingen na hun middelbare schooltijd weer uit eigen interesse gaan lezen. Dan hoeven ze niet meer verplicht te lezen voor school en komen ze er weer aan toe om een boek erbij te pakken.” De docent is ook tevreden als zijn leerlingen iets anders dan een roman lezen. “Ik heb er ook geen enkel probleem mee als ze iets op internet lezen, of de Voetbal International. Het hoeft niet per se alleen uit boeken te komen. Ook met een artikel of tijdschrift verbreed je je taalvaardigheid.”

 

Ben jij een lezer?

Totaal niet
Alleen in de vakantie
Ja, het hele jaar door

Poll Maker