Alpe d’HuZes wint weer aan populariteit, nadat de organisatie in 2013 onder vuur lag toen bleek dat een bestuurslid 160.000 euro aan organisatiekosten declareerde. Op dit moment beklimmen enkele duizenden fietsers en wandelaars de berg voor de elfde editie. Volgens hoogleraar Theo Schuyt ligt de kracht vooral in de formule.

“De mensen die de Alp beklimmen, worden gesponsord door familie, vrienden en verenigingen”, vertelt Schuyt, die gespecialiseerd is in goede doelen. “Dat helpt enorm. Je geeft nou eenmaal sneller geld aan een bekende dan aan een collectant aan de deur.”

Die opzet zorgde er volgens Schuyt ook voor dat de actie niet compleet in elkaar stortte na het schandaal. “Er zijn nog altijd een hoop mensen die de berg op willen. Zo lang dat draagvlak blijft, zijn er ook genoeg sponsoren”, vertelt de hoogleraar aan de Vrije Universiteit in Amsterdam. Daarnaast is ook het goede doel zelf niet onbelangrijk. “Kanker is een onderwerp dat altijd speelt. Iedereen kent wel iemand die eraan lijdt.”

Zwemmen met Máxima
Toch denkt Schuyt niet dat de opbrengst ooit nog kan tippen aan het recordbedrag van ruim 32 miljoen, dat enkele maanden voor het ‘strijkstokincident’ werd opgehaald. “Andere acties hebben het concept overgenomen. Inmiddels kun je de Mont Ventoux beklimmen voor de ALS-stichting en als je niet van bergen houdt, dan spring je voor datzelfde goede doel de Amsterdamse gracht in met Máxima.”