Engels als kernvak in het basisonderwijs, al jaren wordt er over gediscussieerd. Zo ook afgelopen woensdag in de Tweede Kamer. Concrete plannen zijn er nog niet. Dat houdt basisschool de Klimboom in Eindhoven in ieder geval niet tegen. Zij geven al een jaar of vijf Engels vanaf groep 1.

Wanneer de schooldag begint voor de leerlingen van juffrouw Froukje zingen ze allereerst met zijn allen goedemorgen. Daarna volgt een Engelse variant waarbij de kinderen ‘Hello hello’ zingen terwijl ze met hun handjes zwaaien.

Reisje naar Engeland

De Engelse les van groep 1-2c begint pas echt wanneer de klas in ‘Engeland’ aankomt. “We gaan slapen en als ik tot tien heb geteld, worden jullie wakker in Engeland”, legt de juffrouw uit. De kinderen zoeken enthousiast naar een plekje in het lokaal waar ze kunnen slapen. Na 20 seconden ontwaken ze. “Welcome in England”, zegt Froukje.

Vanaf dat moment wordt er geen Nederlands woord meer gesproken. “Daar heb ik bewust voor gekozen om verwarring te voorkomen. Dan weten ze dat we nu met Engels bezig zijn en dat het een andere taal is”, legt Froukje Polman later uit. Voor haar afstudeerproject (zoveel jaar geleden) bedacht ze een manier om Engels toe te passen vanaf groep 1. De Klimboom was enthousiast en voert het programma sindsdien uit.

Groeten uit Slowakije

Naast de liedjes zingen, maken de kinderen ook kennis met leeftijdsgenoten in andere landen. Via het programma eTwinning, dat internationalisering in Europa bevordert, hebben de kleuters in groep 1c van de Klimboom contact met een klas in Slowakije. “We hebben een video gemaakt waarin alle kinderen zich voorstellen in het Engels. Die sturen wij dan naar de school in Slowakije en zij sturen een video terug. Daarnaast hebben de kinderen tekeningen gemaakt en die sturen we dan ook naar elkaar. Zo wordt het besef van de wereld voor de kinderen groter.”

Bovendien zijn jonge kinderen minder bang om fouten te maken. “Als de kinderen in de pre-pubertijd komen, durven ze niet meer te spreken. Dan zijn ze bang om het fout te zeggen. Nu heb je dat niet. Wanneer deze kinderen straks ouder worden, zijn ze al gewend om Engels te praten.”

Te goed

Een nadeel aan Engelse les vanaf groep 1, is de voorsprong die de leerlingen hebben. “De middelbare scholen spelen nog niet in op de Engelse lessen vanuit de basisschool. Dus de leerlingen van onze school zullen over het algemeen beter in Engels zijn, maar krijgen de lessen op hetzelfde niveau als andere kinderen op de middelbare scholen.”

Die middelbare school duurt nog wel even voor de kleuters. Ze hebben net een kwartiertje les gehad als de juf zegt dat het tijd is om te gaan slapen. De juf telt weer tot tien. Eerst in het Engels en dan in het Nederlands. “Goedemorgen!”, zegt Froukje enthousiast. “Hebben jullie een fijne reis gehad?”