Van wijnproeven in Maastricht tot oesters eten in Leeuwarden, Nederland kent een nieuwe foodhype. Er is de afgelopen jaren een walhalla voor de zogeheten ‘foodies’ ontstaan. Ook in Noord-Brabant ontkomen we er niet aan, maar gelukkig waarderen de Brabanders de Bourgondische levensstijl wel.

In de zomer van 2016 waren er kansen genoeg om jezelf helemaal vol te eten. Het aantal foodtruckfestivals is behoorlijk opgelopen, afgelopen jaar kwamen er bijna honderd bij. De bezoekersaantallen volgens pretwerk.nl kunnen behoorlijk uiteenlopen van een minimum van drieënhalf duizend per dag tot aan 15.000 tot 20.000 op een mooie, zonnige dag.

Maar Maastrichts Preuvenement, daar waar de foodfestivals in Nederland 33 jaar geleden zijn begonnen, blijft toch wel op nummer één staan met 150.000 bezoekers.

Tilburg bakt en kookt gezellig mee
In Tilburg waren afgelopen zaterdag op Floatfest ook verschillende foodtrucks te vinden en in het weekend van 23 september is het weer Tilburg Culinair, de 23ste editie alweer. Voor één weekend staan dertien restaurants uit Tilburg en omstreken naast elkaar. Drie dagen lang kunnen mensen van culinaire hoogstandjes, speciaal geselecteerde wijn en muziek genieten.
Ferry Verhoeven van restaurant Kok Verhoeven staat er dit jaar alweer voor de dertiende keer. “We merken dat een event als Culinair steeds drukker bezocht wordt en dat het een andere wending heeft gekregen. Het avondvermaak wordt steeds belangrijker. Verder merken we ook een gezondere trend waar we dan op inspelen. Het is in het restaurantwezen niet altijd even makkelijk geweest de laatste tijd, maar door dit soort leuke culinaire evenementen kun je je bedrijf wel weer in een mooi daglicht zetten en goed presenteren. Ik denk dat een goedgeorganiseerd festival zoals Culinair in Tilburg zeker een blijver is en steeds verder ontwikkeld wordt.”
De agenda van Rrrollend loopt nog door en in het eerste weekend van oktober staan ze op het stadhuisplein in Tilburg.

De foodfestivals lijken steeds minder op een hype en meer op een trend.
De evenementen rondom eten begonnen eind 20ste eeuw al, ze hebben alleen de afgelopen tien jaar een hip imago gekregen. Ze trekken een jong, modern en stedelijk publiek. Ook is de link met muziek erg belangrijk geweest. DJ’s draaien op de festivals en bekende bands zorgen voor de nodige sfeer. Verder is de ‘Healthy Living’ trend met quinoazaden en spinazieshakes ook essentieel geweest. Steeds meer biologische en veganistische trucks vinden hun weg naar de festivals, waardoor er een meer divers en vaak jonger publiek op af komt.

Geen creativiteit
Een horecaondernemer uit Tilburg, die niet bij naam genoemd wil worden, denkt er heel anders over. “Het is toch niet te halen voor een goed restaurant om ook nog een kraam bij Culinair goed te laten draaien. Bovendien is het veel te dichtbij bij mijn eigen restaurant, dan heeft reclame maken weinig zin. Ik heb één keer meegedaan, maar mijn zaak liep veel beter dan het kraampje. Ze keken even bij Culinair en gingen vervolgens bij mij op terras eten. Maar binnenkort is deze hype over. Mensen zuchten als ze horen dat er weer een foodfestival komt. Alles is ook steeds hetzelfde, er zit geen creativiteit meer in. Ze zien het gebeuren in de grote steden en Tilburg komt er als laatste mee aan kakken. Het is té lokaal om toeristen te trekken, er hangt een flinke ons-kent-ons-sfeer. Zo krijg je nooit internationale allure, maar blijf je dezelfde doelgroep houden.”