Tilburg – Volgens Formule 1-journalist Ivo op den Camp zijn er volgend jaar zes kanshebbers op de wereldtitel. Door nieuwe reglementen verdwijnt waarschijnlijk de dominantie van team Mercedes. Dit biedt kansen aan teams zoals Ferrari en Red Bull Racing, waar Max Verstappen een stoeltje heeft.  

Op den Camp volgt de Formule 1 al jaren op de voet. Ook kent hij Verstappen al sinds de geboorte van de Limburgse autoheld. De afgelopen jaren domineert Mercedes de Formule 1 op ongekende wijze. De zilveren bolides van coureurs Nico Rosberg en Lewis Hamilton die als nummers één en twee de finishvlag passeren is bijna standaard geworden. Het was de afgelopen seizoenen niet de vraag of Mercedes wereldkampioen werd, maar met wie van de twee coureurs. “Mercedes heeft eigenlijk geen zwakke punten,” zegt Op den Camp. “Dit jaar hebben ze één keer niet gewonnen en dat kwam omdat ze elkaar in de eerste bocht van de baan reden. Als ze geen fouten maken, winnen ze de race gewoon.”

“Mercedes heeft eigenlijk geen zwakke punten”

Vanaf volgend jaar worden er nieuwe regels ingevoerd. Ook wat betreft de motor. Er worden bijvoorbeeld limieten opgesteld voor sommige onderdelen binnen de motor. Mede door deze aanpassingen liet Red Bull-adviseur Helmut Marko gisteren in een interview met f1.com weten in 2017 met zijn team voor de wereldtitel te gaan. “Red Bull gaat volgend jaar zeker mee doen om de wereldtitel,” beaamt Op den Camp. “Daniel Ricciardo en Max (Verstappen red.) zijn ongeveer even sterkte coureurs. Daniel heeft meer ervaring, wat natuurlijk belangrijk is voor een coureur. Ik denk dat Max de duelkracht beter beheerst en daarom beter is in tegenstanders inhalen en zijn positie verdedigen.” Wie van de twee de betere is, valt volgens Op den Camp niet te zeggen.

“Daar komt bij dat ze bezig zijn met de motor te verbeteren. Vorig jaar waren de Red Bulls veel kanslozer dan dit jaar. De Renault-motor die Red Bull gebruikt is dit seizoen kwalitatief dichtbij die van Mercedes gekomen. De winst ten opzichte van Mercedes haalt Red Bull uit het chassis. De bolide van Red Bull is in zijn geheel wat aerodynamischer dan de andere wagens, waar ze ook voordeel uit halen.”

De Mercedessen op de hoogste twee podiumplekken, vanaf volgend jaar zal dat volgens Op den Camp anders zijn. “Het zou zomaar kunnen dat we in 2017 zes coureurs hebben die om de titel strijden. Ferrari, Mercedes en Red Bull zijn volgend jaar gelijkwaardiger aan elkaar. Dat maakt het natuurlijk ook spannender voor de kijker.”