Sport-ups: business, innovatie en onderscheiden

September 9, 2016
7059 Views

Tilburg –  Startups in de sport, oftewel sport-ups, maken de sport steeds efficiënter. Onlangs werd er in een column van het financieel dagblad uitgelegd dat de sportwereld stiekem heel klein is. Hoe onderscheid je jezelf dan als sport-up?

Sport eXperience logo_sportexperience_noglow2
Sport eXperience in Eindhoven is een onderneming die sport-ups ondersteunt in de prille beginfase. Er wordt geholpen met het versterken en versnellen van hun business en stimuleert de samenwerking met investeerders. Dit wordt gedaan door vijf sessies, waarin een businessmodel wordt opgezet. Hierna is er een evenement waar de sport-ups hun plan kunnen presenteren aan investeerders. Bedenker Arno Hermans vertelt dat het concept is bedacht in december 2014. Hij heeft het plan toen uitgewerkt, heeft meer dan honderd interviews met belanghebbende gedaan en in januari 2016 begon de eerste lichting startups.

“Achter veel van de startups staan ingenieurs die veel verstand hebben van technologie en sport, maar weinig van business. Vandaar dat wij hen vooral helpen op dat gebied. Er is dan al een concept”, vertelt Hermans. Ook zegt hij dat veel van de ideeën gefocust zijn op sport, maar uiteindelijk ook gewoon in de maatschappij kunnen. Zo noemt hij als voorbeeld een van de startups van dit moment: een bedrijfje dat 3D-bitjes voor sporters produceert. Uiteindelijk kan dit ook om andere reden gedaan worden. Bijvoorbeeld voor mensen die tandenknarsen. Inschatten hoe het verder verloopt vindt hij moeilijk: “In de toekomst kan ik helaas niet kijken, anders had ik al een huis op de Bahama’s gehad.

Seven Matchessevenmatches-logo
Seven Matches is een snelgroeiende sport-up in Tilburg. Het werd drie jaar geleden bedacht door drie mannen met kennis van IT en een liefde voor sport, voornamelijk voetbal. Het concept begon met een speler-volgsysteem, hierna werd een communicatiesysteem toegevoegd. Het nieuwste, wat in samenwerking met positief voetbalklimaat Tilburg ontwikkelt is, is de groene kaart. Deze kunnen door ouders en scheidsrechters worden uitgedeeld en hiermee verdienen spelers punten. Die kunnen ze inwisselen tegen een beloning. “Deze functie is én maakt ons uniek”, aldus mede-eigenaar Ruben van Hal

“We hebben al klanten door heel Nederland, maar onze focus ligt voorlopig op Tilburg.” Van Hal vertelt dat zij zich bezig houden met de amateurclubs. “Wanneer het systeem op de professionals gericht wordt, dan is het niet meer betaalbaar. Die betaalbaarheid willen wij waarborgen. “Om te blijven innoveren voegen wij steeds meer sporten toe. Een half jaar geleden zijn we begonnen met hockeyers en we zijn in gesprek met volleybal en handbalclubs. Ons doel is sportclubs hechter maken”.

 

You may be interested

De FHJ opent de deuren
Nieuws
257 views
Nieuws
257 views

De FHJ opent de deuren

Open Dag - November 18, 2017

De rode loper is uitgerold. Fontys Hogeschool Journalistiek opent dit schooljaar voor het eerst de deuren voor nieuw potentieel journalistiek…

Centro estalli: een binnenplein vol met verhalen
Internationaal
9 views
Internationaal
9 views

Centro estalli: een binnenplein vol met verhalen

Bas Booij - November 19, 2017

In het midden van Palermo, tussen alle drukte, ligt een binnenpleintje waar genoten wordt van de zon, verhalen worden gedeeld,…

What if: things change
Internationaal
12 views
Internationaal
12 views

What if: things change

Charlotte Hamilton - November 19, 2017

Veel mensen kunnen zich weinig voorstellen wat er precies gaat veranderen als Groot-Brittanië uit de EU stapt. Het voelt ver van…

What if: the tourism in Edinburgh collapses?
Internationaal
26 views
Internationaal
26 views

What if: the tourism in Edinburgh collapses?

Merijn Metsemakers - November 19, 2017

Edinburgh, een stad waarin toerisme essentieel is. De economie haalt jaarlijks een inkomen van 1.4 miljard pond uit deze sector.…