TILBURG – Criminelen maken steeds minder vaak geld afhandig van mensen. De schade die consumenten oplopen met internetbankieren is in de eerste helft van 2016 flink gedaald. Dat maakt de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) bekend.

De schade bij consumenten daalde explosief met 82 procent in vergelijking met een jaar eerder. Dat percentage staat gelijk aan een bedrag van 4,69 miljoen euro. Banken weten steeds vaker pogingen tot internetfraude te detecteren waardoor het criminelen niet lukt om buit te maken. De belangrijkste reden van de forse daling is de waakzaamheid van mensen. Door verschillende campagnes en voorlichtingen van banken zijn mensen zich vaker bewust van internetfraudeurs.

Mensen zijn dus steeds alerter als het gaat om internetfraude. Hierdoor verzinnen criminelen steeds slinksere manieren om mensen geld afhandig te maken. Zij verleggen hun grenzen steeds vaker naar datingsites om via die kanalen mensen op te lichten.

Fraude via datingsites

Fraudedesk.nl krijgt steeds vaker meldingen van mensen die zijn opgelicht via datingssites. De desk constateert dat mensen die melding doen van zo’n oplichting gemiddeld zo’n 17.000 euro wordt afgenomen. Dat bedrag loopt zo snel op doordat de bezoekers van datingssites moeten betalen voor ieder berichtje, ieder telefoontje en ieder gesprek dat zij voeren met een ‘date’.

Andre Vermeulen van Fraudehelpdesk.nl merkt dat vooral mensen van middelbare leeftijd de dupe zijn van internetfraude. “In 99 procent van de gevallen is een persoon aan het chatten met iemand uit het buitenland. Dat zijn natuurlijk ook weer extra kosten. Voor mensen in die leeftijdscategorie is het gewoon moeilijker om een partner te vinden. Zij zijn daarom eerder geneigd om op zulk soort sites in te gaan en geld te betalen.”