Toen Bob Huijbregts voor het eerst een escaperoom speelde dacht hij meteen dit kan ik beter ontwerpen. Inmiddels heeft Bob drie escaperooms bedacht in Tilburg, waar hij ook mede-eigenaar van is, en is hij bezig met het maken van een vierde. Hoe bedenk je een escaperoom en waar moet je rekening mee houden?

Het is meer dan alleen raadsels in een kamer verstoppen zoals veel mensen denken. Bob vertelt over zijn ervaringen met het bouwen van escaperooms:“ Bij een gebrek aan creativiteit wordt het lastig om een escaperoom te bedenken. Uit alles haal ik inspiratie om puzzels te bedenken. Als ik mijn telefoon kwijt ben analyseer ik mijn zoektocht om te kijken hoe ik handel. Het bedenken van een thema is de eerste stap die je moet maken. In De Bank, een van de twee escaperooms, is het de bedoeling om de jackpot te vinden. Je berooft een bank en dat is je thema vanuit daar bedenk je een einddoel wat in dit geval het vinden van de jackpot is en dan werk je terug. Alle puzzels die ik verwerk in de room staan dus in het teken van het thema. Het is onnozel om een varkenspuzzel te plaatsen in een bankoverval, dan denk ik eerder aan een bom waarbij je het juiste draadje moet doorknippen. Zo werk ik veel vanuit eigen interesses en denk na over welk thema een hype kan worden. Films kijken en games spelen helpen me om ideeën op te doen. In films als Ocean Twelve en Entrapment en de game GTA zitten veel dingen waar ik inspiratie uit op doe. Daarnaast speel ik zelf ook veel escaperooms en kijk ik naar de puzzels en de verhalen die daar gebruikt worden.”

“Dit kan ik beter”

Op het moment dat Bob een plan in gedachten heeft voert hij dat uit en maakt hij het logisch voor de spelers. Bob: “Als ik dan mijn puzzel bedenk maak ik hem in eerste instantie zo moeilijk mogelijk die ik vervolgens voorleg  aan betrouwbare mensen. Met de feedback maak ik de puzzel makkelijker zodat hij uiteindelijk logisch is. Als ik mijn puzzel eerst makkelijk maak en vervolgens lastiger wordt hij onlogisch en volgen mensen het niet meer. Het is namelijk de bedoeling dat de spanningsboog van mensen behouden blijft. Die blijft behouden als er genoeg succesmomenten in de room zijn. Die succesmomenten moeten in een escaperoom elkaar steeds korter opvolgen om de mensen actief te houden. Op het moment dat iemand een puzzel heeft opgelost en weer een stapje verder is bij de uitgang vindt hij het leuk en wil hij verder. Zo lees ik veel psychologische bladen om het brein van mensen te begrijpen. Het is onzin dat mensen met een hoger IQ makkelijker uit een escaperoom komen. Soms denken deze mensen juist te lastig. Het belangrijkste wat je moet doen om eruit te komen is samenwerken en alle zintuigen gebruiken. Als de puzzels dan klaar zijn en we hebben de room vorm gegeven gaan we hem testen. Dat testen is belangrijk omdat je dan tegen dingen aanloopt waarbij je denkt dat moet anders. Uiteindelijk is de escaperoom compleet en kan hij gespeeld worden. Als ik kijk naar De Bank zijn we daar uiteindelijk vijf maanden mee bezig geweest.”