Tilburg – Het platform Twitter is bij vele een bekend fenomeen. De plek waar iedereen zijn ongezouten mening en nutteloze feitjes kan delen,  werd in maart 2006 opgericht door onder anderen Jack Dorsey.  Waar Twitter vroeger door vele millenniums  werd gebruikt voor onzinnige tweets, is het nu een tool die vooral de media gebruiken.

Hoe komt het dat deze jongere generatie gestopt is met het Twitter als beerput van meningen en opmerkingen? We vroegen het aan social media expert Vincent Smit van Kickstart Your Media. ‘’Jongeren hadden een aantal jaar geleden genoeg van de overvloed aan informatie die zij kregen via Twitter. Al snel volg je honderden mensen en dan wordt het allemaal wel veel’’, stelt Smit. ‘’De jongere generatie is zich nu veel meer bewust met wie ze willen communiceren, daarom zijn zij veelal van Twitter afgegaan. Jongeren gebruiken daarom tegenwoordig vooral Whatsapp.’’

 

Iemand die een aantal jaar geleden alles de wereld in slingerde is twitteraar Joris Mink. ‘’Ik deed dat omdat ik het grappig vond, een echte  gedachte zat er niet achter’’, zegt de nu nog actieve twitteraar. Tegenwoordig tweet de Tilburger andere dingen over bijvoorbeeld voetbal en de media geeft hij zijn mening. ‘’Ik ben volwassen geworden, daarom tweet ik niet meer wanneer ik moet poepen. Spijt heb ik niet van mijn oude tweets, het is niet dat ik vreselijke dingen heb gedaan’’, sluit de student af.

De millennials zijn van Twitter gegaan door de overvloed aan informatie. Frappant gegeven is dat deze overvloed door dezelfde generatie gecreëerd is.

Enerzijds is het maar goed dat we gestopt zijn met ons poepschema en schoolrooster op het world wide web te gooien. Anderzijds is het een vermakelijk gemis, nooit meer ‘’Ik ga nie nar sgool vandaag’’.