Nederland is het enige land in de Europese Unie waar in 2016 minder personenauto’s zijn verkocht ten opzichte van het voorgaande jaar. In 2015 stond Nederland nog in de top tien van sterkste groeiers terwijl het in 2016 onderaan de lijst staat. Steeds meer mensen kopen tweedehands auto’s, of importeren er een uit het buitenland.

De verkoop van nieuwe auto’s nam af met bijna vijftien procent, zo meldt het CBS. Een jaar eerder steeg de verkoop van nieuwe auto’s nog met zestien procent. Volgens Tom Huyskens, woordvoerder van BOVAG, heeft het vooral te maken met de Nederlandse belastingregels. “Door extra bijtellingstarieven wordt het bezitten van een auto nog duurder, dan gaan mensen liever voor iets goedkopers”, zegt Huyskens. “Wat je bijvoorbeeld ook ziet, is een grote stijging in de verkoop van jonge tweedehands auto’s. In plaats van een nieuwe auto kiezen veel Nederlanders voor een tweedehands model. Die zijn meestal niet ouder dan twee of drie jaar en bieden extra opties. Dat is stukken goedkoper.”

Het aantal verkochte nieuwe auto’s behaalde een recordhoogte in december 2015. Veel mensen kochten een auto zodat deze nog onder de aantrekkelijke bijtelling zou vallen. In 2016 werden de bijtellingstarieven aangepast.

Buitenland

Steeds meer mensen zoeken een auto in het buitenland, omdat dat goedkoper zou zijn. Student automotive business Geert Urselmann vertelt over zijn ervaring met buitenlandse auto’s. “Een tweedehands auto uit het buitenland is voordeliger mits de auto jonger is dan zeven jaar. Dan heb je snel meer opties en een luxere auto voor hetzelfde geld. Als een auto ouder is dan zeven jaar heeft het geen zin om in het buitenland te zoeken. Dan is de auto toch al afgeschreven. Zulke wagens zijn in Nederland meer dan genoeg te vinden.”

Een student kan beter gewoon in Nederland een auto zoeken, vindt Urselmann. “Van een studentenbudget koop je niet snel een auto van zeven jaar of jonger. Oudere auto’s dan dat wil je niet hebben uit het buitenland. De prijs maakt nauwelijks verschil en door de strenge Nederlandse APK zijn oudere auto’s over het algemeen beter onderhouden dan bijvoorbeeld Franse en Belgische auto’s.”

‘Pride of ownership’

Wie toch een auto in het buitenland wil halen, moet deze in Duitsland halen, volgens Urselmann. “Duitsers hebben “pride of ownership”. Zij zien auto’s als een statussymbool en zijn er trots op. Daarom gaan ze er veel beter mee om dan in andere landen. Duitse APK is zelfs nog strenger dan in Nederland, dus als je een oudere auto koopt heb je in Duitsland de grootste kans om toch iets van goede kwaliteit te krijgen.”

Foto: Geert Urselmann