De stroomstoring van dinsdag in Amsterdam had gestrande reizigers en verontwaardigde mensen tot gevolg. Dat bleek uit verschillende twitterberichten. Ondanks de overlast is er achter de schermen veel werk verzet om ervoor te zorgen dat iedereen weer op tijd op het werk verscheen.

De NS-reisplanner bleek ook niet te werken. Dat vraagt om opheldering over hoe hectische de situatie was bij de NS. De dienstregeling liep helemaal anders dan gepland toen op Utrecht Centraal een verdacht pakketje werd gevonden. Uiteindelijk leidde het pakketje niet tot schade.

De NS laat in het geval van een storing die zich gisteren voordeed niets aan het toeval over, meldt woordvoerder Erik Kroeze: “Er liggen in het geval van een stroomstoring of een soortgelijk incident meerdere plannen.’’ Iedereen wordt ingezet om alles zo snel mogelijk in goede banen te leiden.

Goede communicatie is daarbij belangrijk, Volgens Kroeze : “Het bericht van de storing komt bij ons binnen. Meteen daarna moeten de roosters van honderden machinisten en conducteurs moeten worden omgegooid. Verder is het zaak dat de stadionomroepers op de hoogte worden gebracht’’.

Werken bij de NS is op een dag als gisteren best een ingewikkeld en er zaten wat zaken tegen, zegt Kroeze: “Op het moment van de storing stonden heel veel treinen op de verkeerde plek. Dit werd veroorzaakt door seinwissels die niet konden worden doorgegeven op de trajecten van en naar Amsterdam. Er moesten dus nieuwe roosters worden gemaakt voor alle conducteurs en machinisten.” Dit inplannen gebeurt doormiddel van softwaresystemen, die volgens Kroeze geen wondermiddelen zijn. Het duurt namelijk even voordat zo’n systeem de dienstregeling weer oppakt. Hoewel het systeem goed werkt blijft het belangrijk dat mensen handmatig als een soort ‘check’, meldt Kroeze tot slot.