TILBURG – Niet alleen de dienstregeling voor de treinreizigers is veranderd, ook voor mensen die met de bus gaan is het een en ander gewijzigd. Busbedrijven Arriva en Connexxion ontvingen meer negatieve klantreacties dan gemiddeld.

De nieuwe dienstregeling van de NS is niet onopgemerkt gebleven. Reizigersvereniging Rover kreeg sinds de nieuwe dienstregeling al bijna 7000 klachten binnen, dat is bijna vijf keer zoveel als in een normale maand. Rover vertelt aan Trouw dat ze verbaasd zijn over het aantal klachten. De meest genoteerde klachten gaan voornamelijk over krappe overstaptijden en gemiste aansluitingen, langere reistijden, overvolle treinen en extra overstappen.
Altijd rekening houden
In Noord-Brabant hebben de twee busbedrijven Connexxion en Arriva ook een nieuwe dienstregeling sinds 11 december 2016. “Natuurlijk zijn er altijd klachten bij veranderingen in de dienstregeling. Voor de een is het in zijn of haar voordeel voor de ander niet”, vertelt Nicky Jansen van Connexxion OV. Er wordt altijd zorgvuldig gekeken naar de veranderingen van een dienstregeling. “Wij proberen voor iedereen het zo goed mogelijk op maat te maken, maar dit lukt niet altijd.”

“De eerste dagen na ingang van de nieuwe dienstregeling ontvingen wij meer klantreacties dan gemiddeld. Dit varieerde van telefoontjes, social media berichten, ingevulde formulieren via de website en vragen over de nieuwe dienstregeling, tarieven en inzet van het materieel.” Joyce de Vries-Pieterman van Arriva zegt dat er ook dingen veranderen voor de chauffeurs, machinisten en stewards. “Naast dat er andere vertrektijden en – in het geval van bus – andere routes gelden, krijgen medewerkers bij de start van de nieuwe dienstregeling te maken met nieuwe bussen en treinen.” Er zijn van tevoren een heleboel overwegingen gemaakt voor de nieuwe dienstregeling maar de busbedrijven vertrouwen erop dat de klantreacties geleidelijk af zullen nemen.