Dinsdagavond dook er opeens een nieuwe game in de appstores op, Pokémon Duel. Dit spel was in Japan al driekwart jaar te spelen, maar is nu overgewaaid naar de rest van de wereld. Zonder aankondiging was dit voor veel mensen een verrassing.

Pokémon Duel lijkt in eerste instantie een makkelijk strategisch bordspel. Het doel is om de basis van de tegenstander in te nemen terwijl je die van jezelf verdedigt. Je plaats een van je zes Pokémon op het bord en verschuift deze richting de tegenstander. Dit doe je om de beurt en door de in de weg staande Pokémon van de tegenstander te verslaan. Dat kan op twee manieren, door een gevecht aan te gaan dat door het lot bepaald wordt, of door de tegenstander in te sluiten zodat die geen kant meer op kan. Dit legt direct een pijnpunt van de game bloot, omdat je een hele goede Pokémon kan hebben en dan nog steeds kan verliezen. Dat verzwakt het strategische aspect van het spel helaas behoorlijk.

Onder dit simpele principe zitten echter veel verschillende functies verborgen. Gaandeweg krijg je steeds meer Pokémon die je in je deck van zes kan plaatsen om hiermee te spelen. Ook heb je kaarten die je kan inzetten om de wezens te genezen, te vervangen of krachtiger te maken.  De monstertjes krijgen als je speelt steeds meer ervaring en worden per level beter.

Verder heeft het spel elementen die tegenwoordig in veel mobilegames voorkomen, zo heb je energie nodig om te spelen, stijg je op een ranglijst als je wint en zijn er dagelijkse uitdagingen. Het spel is gratis te downloaden en te spelen, maar als je ongeduldig bent kan je gebruik maken van in-app aankopen. Het ontwerp van het spel is een beetje dertien in een dozijn. De game ziet er druk uit en leent erg veel design-elementen van andere spellen zoals Mobile Strike en Clash Royale.

Wat er niet in het spel verwerkt zit zijn de verschillen tussen de wezens. Waar je in andere spellen een water- tegen een vuurpokémon moest inzetten maakt dat hier niet meer uit. Dit zorgt ervoor dat het verzamelen van verschillende soorten Pokémon niet heel erg belangrijk is. Het is jammer dat dit klassieke element in de franchise niet terugkomt in dit spel.

De game heeft drie verschillende spelmodi die eigenlijk op hetzelfde neerkomen. Zo kan je online tegen andere spelers spelen, een queeste doorlopen waarbij je verschillende torens kan overwinnen en een modus waarin je tegen Pokémontrainers vecht om beter te worden. Het spel is in elke modus hetzelfde, de beloningen na een gevecht zijn verschillend.
Omdat je telkens hetzelfde bordspel speelt is er weinig variatie en kan je redelijk snel verveeld raken.

Wat ook opvalt is dat de AI in het spel lang niet altijd slim is. Het kan bijvoorbeeld voorkomen dat je tegenstander van zijn basis wegloopt zodat jij de volgende beurt met gemak naar binnen kan lopen en winnen. De speeltijd van een spelletje varieert van drie minuten tot soms wel een kwartier. Het komt namelijk voor dat je Pokémon niet kan bewegen, maar ook niet weggaat, zodat je een lange tijd moet wachten tot je op een andere manier kan winnen. Als je online speelt wordt dit enigszins beperkt door een timer van vijf minuten per persoon.

Na de plotselinge lancering van het spel kampte het met een aantal problemen. De servers leken overbelast en aangezien het spel altijd een internetverbinding nodig heeft was het onspeelbaar. De app reageerde traag en zoeken naar een tegenspeler kon wel drie minuten duren. Ook liep de game om de haverklap vast en kon zelfs de tutorial niet doorlopen worden.
Vanochtend vond er onderhoud aan de servers plaats en sindsdien zijn al die problemen verholpen.
Maar het lijkt dat er niet van de problemen rondom Pokémon GO is geleerd.

Al met al is Pokémon Duel een spel waar je veel tijd aan kwijt kan raken. Het heeft veel verschillende elementen waardoor er veel te doen valt. De vraag is alleen hoelang je dit volhoudt aangezien de gameplay wel heel repetitief is. In de gameplay missen er wel een aantal zaken die typerend zijn voor een Pokémonspel, zoals het verzamelen van verschillende soorten wezens. Verder valt de AI van de tegenstander erg tegen en kan een spel te lang duren waardoor het saai wordt. Of het net zo’n hype wordt als Pokémon GO is afwachten, maar daarvoor heeft het spel waarschijnlijk aan gameplay te weinig te bieden.