Nieuws

Dyslect: “Elke avond schreef ik woordjes, het bleef rampzalig”

Feb 14, 2017 Claudia R. de Vries

“Dyslexie is een gevolg van slecht onderwijs. Er wordt gewoon te weinig geoefend”, zegt Anna Bosman, hoogleraar dyslexie in een interview met het AD. Daar zegt ze ook dat ze zich zelfs afvraagt of dyslexie wel bestaat.

Bosman doet al sinds 2007 onderzoek naar dyslexie. De conclusie die zij uit haar onderzoek trekt is dat dyslexie een gevolg is van slecht onderwijs. Volgens Bosman moet er weer gestampt worden: “Elke dag een dictee.”

“Kinderen moeten de spellingregels goed in hun hoofd hebben.” Het ontbreekt, volgens de hoogleraar, aan basisvaardigheden. “Vrijwel alle leerlingen zijn in staat om deze basisvaardigheden te verwerven.” Deze uitspraken baseert Bosman op haar onderzoek waar vijftig leerlingen aan meewerkten. De leerlingen gingen gemiddeld met anderhalf jaar vooruit.

Tessa Poen uit Apeldoorn is dyslectisch en heeft het artikel gelezen. Ze reageert in het onderstaande audio-item op de conclusies die de hoogleraar trekt.

Bron: het AD