Een jacuzzi kopen bij je buurtsuper

Aldi ging maandagochtend even viral. Je kon bij de buurtsuper opeens een jacuzzi bestellen. Winkels kiezen vaker voor producten die je daar juist niet verwacht. Waarom? Retaildeskundigen Cor Molenaar en Rupert Parker Brady leggen uit hoe het zit.

De trouwjurk van Zeeman, treinkaartjes van Kruidvat en baby-billendoekjes bij Gamma. Zelfs Free Record Shop verkocht ooit korte tijd vibrators. Het zijn allemaal branchevreemde artikelen: artikelen die je normaal niet bij zo’n winkel verwacht.

“Het is heel moeilijk om in die enorme poel van producten nog op te vallen. Dan probeer je het op zo’n manier. Winkels proberen met die producten het gesprek van de dag te worden”, vertelt Parker Brady. “Aldi is daar koning in. Zij waren 20 jaar geleden al populair bij mensen omdat ze voor weinig geld goeie laptops verkochten. Het lokt mensen naar je zaak.”

Trend
Molenaar spreekt van een trend: “Winkels verkopen steeds meer verschillende producten zodat je zoveel mogelijk daar koopt en juist in die winkel blijft hangen. Dat is het zogenaamde one-stop-principe. Die trend is in fysieke winkels nog heel beperkt, maar werkt online al heel goed bij websites zoals bol.com, CoolBlue en Amazon. Vaak heeft het er ook mee te maken dat zo’n Aldi ergens een goedkope partij van iets kan inkopen. Als ze daar dan ook nog viral mee gaan is dat mooi meegenomen. Extra inkomsten én gratis reclame.”

Volgens Molenaar is het oude principe van winkels verouderd. “Dat ligt aan de online winkels, daar kun je alles op één website kopen, en het is ook nog goedkoper. Dat komt door de advertentie-inkomsten. Door aparte producten aan te bieden, lok je veel mensen naar je website en dan is het voor adverteerders interessant om met een site zaken te doen. Door die advertentie-inkomsten kan zo’n winkel de producten goedkoper aanbieden en zo komen er weer meer klanten.”

Sympathieke trouwjurk
Parker Brady weet wel welke winkels er, naast de Aldi, goed in zijn. “De Lidl. Zij hebben een bak met spullen die je eigenlijk niet nodig hebt, maar qua prijs zo aantrekkelijk zijn dat je ze niet kunt laten liggen. Dan gaat het om gereedschap of zo, iets wat eigenlijk ook helemaal niet bij een supermarkt hoort. Denk ook aan de trouwjurk van de Zeeman. Dat is een leuk dingetje. Doet het goed op social media en is gewoon sympathiek. Normaal kost zoiets honderden euro’s, nu een paar tientjes. Mensen vinden dat leuk. Ik vind het ook leuker dan zo’n jacuzzi. Dat is een leuke poging, maar een trouwjurk, daar kun je je wat romantiek bij voorstellen. Dat vindt de consument geweldig.”

Mensen met opvallende producten naar jouw winkel lokken, dat is dus het voornaamste doel. Toch zijn er ook in de wereld van de branchevreemde artikelen trends die weer voorbij zijn, zoals tv’s en computers in super- en bouwmarkten. Parker Brady: “Dat is helemaal online overgenomen. Mensen vergelijken dat wel op een website.”

You may be interested

‘Hudson’s Bay gaat het wel maken’
Life&Style
11 views
Life&Style
11 views

‘Hudson’s Bay gaat het wel maken’

Joep Oerlemans - September 21, 2017

De Canadese warenhuisketen Hudson’s Bay duikt op steeds meer plekken in Nederland op.Het warenhuis vestigt zich voornamelijk in de oude…

AUDIO: Bizarre nieuwe sushi-trend!
Life&Style
14 views
Life&Style
14 views

AUDIO: Bizarre nieuwe sushi-trend!

Luca de Louw - September 21, 2017

Er is een bizarre sushi trend overgewaaid vanuit Japan. De Nieuwsredactie sprak hierover met de man die zich de beste amateur…

“Je kunt eigenlijk met hardlopen niet heel veel fout doen”
Sport
14 views
Sport
14 views

“Je kunt eigenlijk met hardlopen niet heel veel fout doen”

RikvanVegchel - September 21, 2017

Op dinsdag 19 september verklaarde sportarts Steef Bredeweg tegenover het Dagblad van het Noorden dat '98% van het advies over…