Te weinig geld om te sporten? Dat kan je na het lezen van dit artikel nooit meer zeggen. Er is namelijk één oplossing voor jouw geldprobleem: Youtube! Helaas, zit daar ook een keerzijde aan.

Wanneer je op Youtube ‘work-out’ intypt, kom je al op 25.900.000 resultaten. Dat zijn dus bijna 26 miljoen kansen om jouw lichaam in shape te brengen. Het enige wat mist bij deze video’s is begeleiding. Laat sportfysio Stijn van der Burgt, dit juist enorm belangrijk vinden. “De video’s zijn prima. Alleen is het daadwerkelijke uitvoeren van de oefening heel moeilijk. De mensen op de video zijn vaak professionals of sporters die het vaak doen. Wanneer jij het dan na probeert te doen en het niet goed uitvoert, heb je een veel grotere kans op blessures.” Toch raadt Van der Burgt de video niet af en niet aan. “Helaas kan dit ook allemaal gewoon gebeuren in de sportscholen. Daar kunnen mensen ook zonder begeleiding aan de slag gaan.”

‘Wanneer jij het na probeert te doen en het niet goed uitvoert, heb je een veel grotere kans op blessures’

Redenen genoeg om dus goed op te letten bij het uitkiezen van een video. Hoe kies je nou die ene goede uit tussen de 26 miljoen video’s? We helpen je een handje.

Lange work-out
Eén kanaal dat lange work-outs online zet is FitnessBlender. De video’s verschillen van tien minuten tot vijftig minuten waarin verschillende lichaamsdelen worden getraind. De twee ‘trainers’ zijn Daniel en Kelli. Op de video’s is telkens een timer te zien. Dit is om de kijkers te motiveren om nét iets langer vol te houden. Maar werkt dat wel? Sportfysio Stijn van der Brugt, denkt juist dat mensen hun eigen grenzen moeten bewaken: “Ik denk dat je heel goed kennis moet hebben van je eigen lichaam. Je moet weten wat je wel en niet aankan. Met die kennis moet je heel kritisch kijken of de oefening te zwaar is of niet. Dus, mijn tip is om gewoon heel goed te luisteren naar je lichaam. Dat is alleen voor heel veel mensen moeilijk.”

Tien minuten work-out
Vind je een vijftig minuten work-out te lang? Op het kanaal ’Tiffany Rothe Workouts’, worden telkens trainingen van tien minuten geüpload. Dus als je minder tijd hebt, is dat geen probleem. Tiffany focust zich voornamelijk op het verbranden van lichaamsvet, het strakker maken van je kont, het slanker maken van je heupen en het verstevigen van je rug en armen. Voordat je Tiffany’s video kan bekijken, zie je het bericht ‘Please consult a physician before conducting this or any other exercise program’. Met deze waarschuwing is Van der Brugt het eens: “Je zou als fitnessinstructeur, fysio of als sportfysio tegen mensen moeten zeggen: deze oefening kun je wel doen en deze niet. Dat is namelijk voor jezelf best moeilijk in te schatten.”

Korte work-out
Tien minuten nóg te lang? Dan zijn er ook video’s van drie minuten waar je je lichaam mee kan trainen. Neem bijvoorbeeld het account Jordan Yeoh Fitness. Jordan heeft verschillende video’s van drie minuten waarin hij verschillende oefeningen uitlegt. Zie hier het fragment voor de buikspierenwork-out.