Nieuws

Vertraging bij NS, eigen schuld?

May 23, 2017 Irene Visschers

Vaak aan het klagen over al die vertraging door storingen bij de NS? Let op, het grootste deel van de treinvertragingen wordt veroorzaakt door roekeloos gedrag rondom het spoor, vandalisme en bommeldingen. Dat blijkt uit cijfers die ProRail heeft gepubliceerd.

“Storingen zijn er natuurlijk ook”, ligt Jaap Eikelboom toe, woordvoerder van ProRail. “Maar de invloed van mensen buiten de trein wordt gewoon steeds groter.” De cijfers komen van de Meldkamer Spoor in Utrecht. De Meldkamer waakt landelijk over de veiligheid op het spoor.

“Veel mensen begrijpen de gevaren gewoon niet”, legt Eikelboom uit. “Ze onderschatten het. Een trein gaat vaak 140 kilometer per uur en toch gaan kinderen bij het spoor spelen. Dit doen ze naast een snelweg toch ook niet?”

Mensen die zich op en rondom het spoor begeven zorgen voor het grootste deel van de vertragingen. Daarnaast noemt ProRail ook nog vandalisme en bommeldingen. “Maar ook dieren zijn externe factoren die hieraan bijdragen”, zegt Eikelboom.

De groep die ‘gek doet bij het spoor’ is natuurlijk kleiner dan de groep die zich wel gedraagt. Eikelboom: “Maar het is juist net die kleine groep die moeilijk te bereiken is.”

Maatregelen
Probeert ProRail dit wel? Het antwoord daarop is volgens Eikelboom: ja. “We doen al meerdere dingen om te zorgen voor meer bewustzijn. Deze cijfers in de media brengen is bijvoorbeeld een van die dingen. Ook geven we voorlichtingen over de risico’s, houden we veiligheidscampagnes en hangen er op veel plekken camera’s om alles in de gaten te houden.”

Nog niet overal is het spoor voorzien van camera’s. In Nederland ligt namelijk wel 7000 kilometer aan rails. “We willen wel zoveel mogelijk doen,” vertelt Eikelboom, “dit is gewoon totaal niet nodig. Roekeloos gedrag brengt jezelf én anderen in gevaar. Dat willen we voorkomen.”