Nieuws

Beter Leven keurmerk bestaat 10 jaar: zijn onze speklapjes beter gaan leven?

Jun 02, 2017 Manon Snoeren

Het Beter Leven keurmerk bestaat tien jaar. Tijd om terug te blikken. Wat heeft het keurmerk opgebracht? Want beter leven, is dat ook wel echt beter leven?

Door Jules Raijer en Manon Snoeren

In januari 2007 introduceerde de Dierenbescherming het Beter Leven keurmerk om op te komen voor dieren in de vleesindustrie. Van de stal tot op het bord. Niels Dorland van de Dierenbescherming kijkt terug op de ontwikkelingen in de afgelopen jaren. “Ik heb zelf gezien hoe klein we in 2007 begonnen,” vertelt hij. “Het ging toen om vijfhonderdduizend dieren per jaar. Inmiddels zullen we dit jaar het honderd miljoenste dier gaan bereiken dat een beter leven heeft gehad. Het is enorm hard gegaan en er zijn steeds meer producten waar het keurmerk op staat. In eerste instantie ging het erom dat we een wat robuustere kip in de winkel wilden hebben omdat je toen alleen nog maar de plofkip had.”

De sterren
Beter leven. Dat is vrij breed. Met het Beter Leven keurmerk stelt de Dierenbescherming eisen aan hoe dieren in de vleesindustrie behandeld worden. Daarnaast zijn er een aantal extra regels opgesteld voor de manier waarop dieren geslacht worden. De Dierenbescherming wilde vooral een tussensegment creëren voor de consument met het driessterrensysteem. Dorland: “Je kunt nu wel degelijk het verschil maken met je winkelwagentje. Niet door gelijk biologisch vlees te kiezen, maar in ieder geval wel een beter product dan het reguliere vlees.”

Bekijk hieronder de verschillen in sterren bij varkens en aan welke eisen ze moeten voldoen. Via deze link kun je het ook bij andere diersoorten bekijken.

Bron: Dierenbescherming

Bewustwording
Trendwatcher Lieke Lamb is van mening dat het keurmerk heeft bijgedragen aan de algemene bewustwording over vleesconsumptie. Vooral de opkomst van sociale media heeft daarbij geholpen. “Er is een soort transparantie ontstaan”, vertelt ze. “Mensen kunnen zien hoe het er bij sommige boeren aan toe gaat. Zulke beelden blijven hangen. Vroeger hoorde je ook weleens negatieve verhalen. Dan haalde je je schouders op en ging je gewoon weer door. Nu kun je het via internet zelf zien. Denk aan dat hele drama bij de varkensstallen in België, dat maakt echt wat los.’’ Dat merkt Dorland ook. “Het is een soort bewustwordingsproces geweest. Tien jaar geleden kenden mensen het woord plofkip nog niet eens.”

Het keurmerk volgens varkensboeren
Volgens Lamb is er een grote omslag in de maatschappij bezig. Ook bij boeren. Lamb: “Boeren waren in het begin wat terughoudend en opstandig. Ze zagen het nut er niet zo van in. Veel boeren spelen nu ook maar gewoon mee met de trend. Uiteindelijk zie je dan ook dat er echt wel dingen verbeterd worden.”

Volgens de Dierenbescherming worden varkens met minimaal één Beter Leven-ster steeds meer de norm. Dat is in de stallen bij de Brabantse varkensboeren Gerard de Jong en Nico van den Broek goed te merken. Wat zijn hun ervaringen met het keurmerk?

Keurmerk in de supermarkt
Het groen met witte stickertje is onmisbaar in de winkel. Dorland: “De vraag vanuit de supermarkt naar een Beter Leven keurmerk hangt samen met de vraag van de consument. Mensen waarderen dat vanuit de Dierenbescherming een garantie wordt gegeven dat het vlees diervriendelijker is. Je ziet de trend in de afgelopen jaren en daar profiteren wij van. Consumenten zijn bewuster en er is ook gewoon meer aanbod. Er is meer keuze voor in je winkelwagentje.”

De vleesafdeling in de supermarkt verandert dus continue. Hoe zit het met ons bewustzijn en de keuzes die we maken? Winkelende mensen en business developer Kees Klomp geven antwoord in onderstaand fragment.

Iedereen vegetariër?
Lamb ziet net als Klomp een revolutie naar het vegetarisme en doet een interessante voorspelling. “Het vlees gaat er naar verloop van tijd helemaal uit of het wordt exclusiever. Nu eten we misschien zes keer per week vlees en één dag niet. Dat zal in de toekomst anders zijn. Al zal dat nog wel twintig jaar duren.’’

Dorland ziet ook dat er in de toekomst nog mogelijkheden liggen. “Één ster hoeft niet dezelfde criteria te hebben als de ster over een paar jaar. We willen de lat in de loop der tijd hoger gaan leggen. We kunnen wellicht ook nieuwe diersoorten gaan toevoegen. Wat we zeker gaan doen is een keurmerk toevoegen aan de melkveehouderij. Dat gebeurt eind dit jaar en anders begin volgend jaar.”

Wereldwijde interesse
Vanuit het buitenland is er belangstelling voor het keurmerk. “Je ziet internationaal, vooral in Noord- en West-Europa, dat de trend niet meer om te buigen is. Men wil duurzamer leven en ziet dat het anders moet. De tijd van de houding van ‘ik wil voor een dubbeltje op de eerste rang’ is voorbij.”

Image Credits: Manon Snoeren, Dierenbescherming.