Foodfestivals schieten als paddenstoelen uit de grond

June 2, 2017
15 Views

Door het hele land zijn ze te vinden: foodfestivals. Eten en drinken staat daarbij centraal. Terwijl foodtrucks al vele jaren te vinden zijn op muziekfestivals, worden tegenwoordig hele evenementen georganiseerd rondom de trucks.

Inmiddels worden zowel ééndaagse als meerdaagse foodfestivals georganiseerd. In 2016 werden 153 festivals georganiseerd, een groot deel daarvan werd voor de eerste keer gehouden. Ze worden vooral gehouden in grote steden: Amsterdam, Utrecht en Rotterdam. De grote piek valt in de zomermaanden. Dat blijkt uit onderzoek van de Festivalgids.

 

 

Laagdrempelig voor ondernemers

Het foodfestival is een jong fenomeen. Sinds ongeveer vijf jaar zijn de festivals steeds populairder. Ze worden vaak op openbare plekken gehouden zoals het marktplein of het stadspark. Dat zorgt ervoor dat mensen het terrein makkelijk kunnen vinden. “De pers heeft hier best veel aandacht aan besteed. En nog steeds groeit het aantal foodfestivals. Veel ondernemers of mensen met een foodtruck kunnen erop inspringen. Het is laagdrempelig voor hen, omdat je alleen maar een foodtruck hoeft te hebben om je in te mogen schrijven voor een foodfestival”, vertelt Harry van Vliet, leider van het onderzoek.

Maar hoe kan het dat wij zo graag naar foodfestivals gaan? Docent in de minor Trendwatching van Fontys Hogeschool Tilburg Evelien Dieleman heeft een verklaring voor de populariteit.

AUDIO

 

Trotse eigenaar

Alle leeftijden zijn op de foodfestivals te vinden, al is het maar om de kleurrijke trucks te bekijken. Deze zijn er in verschillende soorten, maten en leeftijden. De busjes zijn soms bijna 50 jaar oud, maar grondig opgeknapt. Veel busjes worden in de felste kleuren geverfd. Het dak en de zijkant van de wagen worden opengeklapt en de producten uitgestald. De bezoekers kunnen vervolgens precies zien hoe hun eten wordt bereid.

Een van de trotse foodtruckeigenaren is Tilburger Toine Schellekens. Hij bezit meerdere busjes in allerlei kleuren. Deze worden niet alleen verhuurd aan externe partijen, hij gaat ook zelf de festivals af met zijn personeel. Het begon als een hobby. Maar inmiddels weten veel mensen hem te vinden en is het een serieuze bezigheid. Dat zorgt voor drukte in het hoogseizoen maar hij blijft enthousiast:

Foodtruck from Marius Brugman on Vimeo.

Geen entreegeld, wel dure hapjes

Het is voor foodtruckeigenaren dus moeilijk rondkomen volgens Schellekens. In tegenstelling tot muziekfestivals, is het bij foodfestivals niet gebruikelijk om entreegeld te vragen. Omdat de eigenaren van de foodtrucks het geld van hun staanplaats willen terugverdienen, zijn de hapjes en drankjes vaak erg duur. Een festival zonder toegangsprijs heeft dus voor- en nadelen. “Enerzijds is zo’n festival dus heel laagdrempelig om naartoe te gaan, maar als je dan iets wilt eten betaal je daar best wel wat voor”, aldus Van Vliet daarover.

De verwachting is dat het publiek voorlopig nog enthousiast blijft voor de jonge festivals. “Het feit dat er vorig jaar zoveel nieuwe festivals waren, laat zien dat het een grote aantrekkingskracht heeft. Zowel van de mensen die een foodtruck hebben als de bezoekers en de gemeentes die de vergunningen afgeven.” Maar Dieleman heeft daar een kanttekening bij: “Ik denk wel dat de foodfestivals nog even populair blijven, maar wel gecombineerd met andere vormen van entertainment. Anders raakt het publiek snel verveeld.”

Image Credits: Toine Schellekens.

You may be interested

VIDEO: ‘Lekker Hema’ nieuw foodconcept
Life&Style
15 views
Life&Style
15 views

VIDEO: ‘Lekker Hema’ nieuw foodconcept

Luca de Louw - September 22, 2017

Donderdag 21 september gooide de Hema in Tilburg haar 'nieuwe' duren open. Het is de eerste in Nederland met een…

Wordt de nieuwe paal hufterproef?
Life&Style
19 views
Life&Style
19 views

Wordt de nieuwe paal hufterproef?

Noortje de Vries - September 22, 2017

Na een avond stappen fiets je naar huis en bots je tegen een fietspaal. Hup, daar is een slag in…

Allemaal de kroeg in
Life&Style
17 views
Life&Style
17 views

Allemaal de kroeg in

Tijn Swinkels - September 22, 2017

De kroegen lopen leeg. Althans, dat zegt een onderzoek dat GfK uitvoerde voor Koninklijke Horeca Nederland (KHN). Door die leegloop…