Het ideaalbeeld in de mode-industrie

June 2, 2017
75 Views

In de mode-industrie kleurt de meerderheid van modellen nog altijd wit. Niet alleen op de covers van modetijdschriften, maar ook op de catwalks en in shoots zijn er nog maar weinig gekleurde modellen te zien. Diversiteit in de mode-industrie is op dit moment een veelbesproken onderwerp. Steeds meer modehuizen willen af van het stereotype, blank model en plaats maken voor gekleurde en curved-modellen. Maar hoe zit het nu echt met de diversiteit en waar staan we op dit moment?

Door: Sona Boker en Aafje van IJzendoorn

In een artikel van Metro dat in maart verscheen, spreekt Karin Swerink, hoofdredacteur van Vogue Nederland, zich uit over het gebrek aan donkere modellen. Volgens haar is dit vooral te wijten aan het beperkte aanbod van donkere modellen.

“Er is momenteel één donker topmodel in Nederland, favoriet bij Vogue en dat is Imaan Hammam. Imaan gaat heel goed en draait mee op internationaal niveau. Wanneer het kan zetten we haar op de cover, maar dat lukt niet altijd vanwege drukke agenda’s. Het is absoluut geen onwelwillendheid. Ik kijk vooral of het van deze tijd is en of het klopt in het verhaal dat wij vertellen. Ik kijk niet of iemand blank of donker is. Dat is zo niet van belang voor het maken van een tijdschrift. Er zijn wel donkere meisjes die we in de gaten houden, zoals bijvoorbeeld Nirvana Naves. Maar die vind ik nog net niet de potentie hebben.”

Uit onderzoek van The Fashion Spot  blijkt dat zo’n 75 procent van alle modellen op de catwalk wit is. In vergelijking met voorgaande jaren is het flink verbeterd, maar nog steeds is dit geen realistische afspiegeling van de maatschappij.

Te weinig modellen of te weinig vraag? 

Volgens modellenbureaus is er genoeg aanbod, maar niet genoeg vraag naar donkere modellen. Ze verwijten het dus elkaar, waarbij de waarheid ergens in het midden zal liggen. Naast de verandering van ‘gekleurde modellen’, vindt er ook een verandering plaats op het gebied van sizes. Op 21 juni komt er in Amerika een documentaire uit die gaat over de diversiteit in de modewereld: Straight/curve. Het is een documentaire over het lichaamsbeeld en de industrie leiders over de onrealistische maatschappelijke en gevaarlijke standaarden van schoonheid.

Er is nog veel werk aan de winkel. Wat is de realiteit en hoe gaat het er in het echt aan toe? Drie modellen over hun eigen ervaringen op het gebied van verandering in diversiteit in de modebranche.

Het belang van diversiteit in de mode-industrie

We lopen in Nederland flink achter op het gebied van diversiteit. Maar waarom is diversiteit in de modewereld zo belangrijk? Mode activist Janice Deul maakt zich via haar platform Diversity Rules sterk voor meer diversiteit op het gebied van gender, leeftijd, bodytype en etniciteit. Ze is ervan overtuigd dat de kracht van mode en tijdschriften kan worden ingezet om de wereld kleurrijker en beter te maken. Wij gingen in gesprek met Janice.

Volgens Janice hebben verschillende personen invloed op de diversiteit binnen de modewereld, waaronder ook een modellencoach. Hoe draagt een modellencoach bij aan deze verandering? Paultje traint modellen. Hoe gaat zo’n training er precies aan toe en hoeveel invloed heeft een coach nu eigenlijk? Wij namen een kijkje.

Daarnaast hebben ook modellenscouts invloed op het aanbod van diverse modellen op de markt. Hoe gaan zij te werk, wat zijn de eisen en waar letten zij op?

You may be interested

VIDEO: ‘Lekker Hema’ nieuw foodconcept
Life&Style
15 views
Life&Style
15 views

VIDEO: ‘Lekker Hema’ nieuw foodconcept

Luca de Louw - September 22, 2017

Donderdag 21 september gooide de Hema in Tilburg haar 'nieuwe' duren open. Het is de eerste in Nederland met een…

Wordt de nieuwe paal hufterproef?
Life&Style
19 views
Life&Style
19 views

Wordt de nieuwe paal hufterproef?

Noortje de Vries - September 22, 2017

Na een avond stappen fiets je naar huis en bots je tegen een fietspaal. Hup, daar is een slag in…

Allemaal de kroeg in
Life&Style
17 views
Life&Style
17 views

Allemaal de kroeg in

Tijn Swinkels - September 22, 2017

De kroegen lopen leeg. Althans, dat zegt een onderzoek dat GfK uitvoerde voor Koninklijke Horeca Nederland (KHN). Door die leegloop…