De moeilijkheidsgraad van de nieuwe game van South Park, The Fractured But Whole, hangt niet af van de huidskleur van je personage. Ubisoft, de ontwikkelaar van de game, had een serieuze boodschap verwerkt in een grap door huidskleuraanpassing.

Gamejournalist Jacco Stoete mocht als een van de eersten het spel, dat op 17 oktober pas uitkomt, spelen. “Toen ik voor het eerst hoorde dat je door middel van de huidskleur van je personage het niveau van het spel kon bepalen moest ik stiekem wel lachen’’, aldus Stoete.

Tijdens het instellen van de huiskleur bleek dat de game zelf, met name het vechten, niet moeilijker wordt. De huidskleurinstelling is bedoeld om men te laten realiseren dat mensen met een donkerdere huidskleur het in deze wereld lastiger hebben dan blanke mensen.

Stoete liet weten: ‘’Het idee achter de game is super simpel en het had meteen effect op mij. Ik voelde me bijna schuldig dat ik het spel als een blanke jongen aan het spelen was’’.

Toch heeft de huiskleur van je personage enigszins effect. Het leven van je personage wordt wel moeilijker, bijvoorbeeld hoe hij of zij wordt aangesproken in het spel of de hoeveelheid geld die hij of zij verdient. ‘’Ondanks de serieuzere boodschap is het een spel met humor, net zoals de serie van South Park’’, vertelt Stoete.