Na de ziekmelding van ruim tweehonderd piloten gisteren, komt het voortbestaan van in gevaar, meldt de directie van Air Berlin in een memo. Het Duitse Air Berlin kampt al jaren met grote omzetverliezen. Met een dieptepunt van 780 miljoen euro verlies in 2016 is de toekomst van de maatschappij erg onzeker.

Na vele succesvolle jaren met overnames, investeringen en winst kwam er in 2013 een omslag. Het bedrijf verloor veel geld en er werden maatregelen getroffen om het verlies zo minimaal mogelijk te houden. Vier jaar later blijkt het toch anders uitgepakt dan gehoopt en vroeg de airline op 15 augustus 2017 haar faillissement aan. De vermoedelijke reden van het personeel om zich massaal ziek te melden is de angst om hun baan te verliezen bij een (gedeeltelijke) overname van concurrenten.

Falen van succes

Air Berlin maakt weinig tot geen winst op goedkope tickets, dat zou de eventuele reden kunnen zijn dat het bedrijf faalt, denkt luchtvaartdeskundige Joris Melkert van de TU Delft. “Daarnaast is het tegenwoordig vrij normaal geworden dat low-budget airlines elkaar doodconcurreren. Neem als voorbeeld AlItalia, volgens mij gaat het daar iedere maand mis.”

Airlines waaronder Lufthansa en Ryanair hebben interesse om een deel van Air Berlin over te nemen. “De toekomst lijkt mij heel moeilijk voor de Berlijnse groep. Ik hoop dat grote bedrijven als Lufthansa hun interesse tonen. Dan zullen ze het minst verliezen”, meldt Melkert.

“Of Nederlandse vliegtuigmaatschappijen hier iets van zullen merken lijkt me niet. Als Air Berlin daadwerkelijk ophoudt te bestaan, zal dit meer werkgelegenheid op kunnen leveren en dus positief uitpakken.” Maar naar verwachting zullen vliegtuigmaatschappijen als KLM, TUI of Transavia weinig tot niets merken van enige verandering, denkt Melkert.