Het wereldkampioenschap triatlon in Rotterdam is goed voor de zaken van Make a Move. Hier combineren ze fysiotherapie, personal training en groepstrainingen. Dit weekend bieden ze hun massages goedkoper aan voor de vierduizend sporters die naar Rotterdam zijn gekomen.

Het is druk bij Make a Move. De meeste atleten zijn te vroeg. Ze zijn liever binnen dan buiten in de regen. Het team van Make a Move ruimt snel hun lunch op om de atleten te helpen. “De meeste atleten komen voor een herstelmassage. Dus ze bouwen in hun oefeningen of trainingen spierspanningen op en wij proberen die wat te verlagen”, vertelt Tanja van Balen, fysiotherapeut en mede-eigenaar van Make a Move. “Soms hebben ze echt spierknopen, die kunnen wij verzachten of proberen op te lossen. Het gaat in het herstel vooral om het aanzetten van de doorbloeding. Het mogen niet te harde massages zijn, want daar kun je ook weer een reactie op krijgen.”, licht Van Balen toe.

“Te veel sporten is een veelvoorkomend probleem. Ze denken dat meer of harder trainen altijd beter is.”

Wees gewaarschuwd, sport voorzichtig
Te veel sporten kan slecht zijn voor het lichaam, volgens fysiotherapeuten. Tegenwoordig wordt de triatlon steeds populairder, alleen een marathon lopen is niet meer genoeg. Maar triatlons zijn ook veel zwaarder. Vooral amateurs krijgen te maken met overtraindheid . “Te veel sporten is een veelvoorkomend probleem. Ze denken dat meer en harder trainen altijd beter is. Juist het afstemmen van volumes, intensiteit en periodisering moet je in de gaten houden. Dat proberen wij op amateurniveau ook voor hen te doen, zodat ze niet in overtraindheid raken”, legt Van Balen uit. In plaats van vooruit, gaan de sporters wanneer dat gebeurt achteruit. De reactie is dan vaak nog harder trainen. Ze kunnen vermoeide of pijnlijke spieren krijgen. Ook kan het leiden tot problemen met slapen en concentreren. Daarnaast herstellen ze slechter van trainingen. “Dat zijn de tekenen die je in de gaten houdt als je weet dat iemand meer dan vijf keer in de week en meer dan tien uur traint. Dat is eigenlijk de grens voor iemand die amateursport bedrijft of richting professioneel sport”, vertelt Van Balen.

“Een triatlon doen is niet luisteren naar je lichaam wanneer het je zegt dat je moet stoppen.”


Langzaam beginnen

Één van de atleten die vandaag voor een massage komt is Stuart Hindle, sprinter voor het Canadese team. Hij is 51 jaar oud, wat je niet zou zeggen zonder de grijze baard en wenkbrauwen. “Ik weet niet of het hier een bekende term is, maar je kunt zeggen dat het komt door een midlifecrisis, ik wil bewijzen dat ik nog jong ben”, zegt hij lachend. “En ik doe het omdat ik er goed in ben, anders zou ik het waarschijnlijk niet doen. Het is erg zwaar. Het is niet luisteren naar je lichaam wanneer het je zegt dat je moet stoppen.” Vóór de training kreeg hij last van zijn enkel. “Ik dacht dat het onschuldig was en dat ik in goede conditie was voor de wedstrijd. Hierdoor was ik agressiever mijn training. Achteraf meer dan ik had moeten zijn”, geeft Hindle toe.

Voor beginnende sporters is het belangrijk om langzaam te beginnen. Dat geldt ook als je na een lange tijd weer gaat sporten. “Vroeger was ik stadskampioen rennen. Toen ik kinderen kreeg stopte ik, maar ik was nog wel actief bezig. Ik dacht dat ik het hardlopen weer kon oppakken waar ik was gebleven, maar plotseling kreeg ik allemaal spanningen in mijn spieren.
Je verliest die kracht en flexibiliteit na een bepaalde tijd. Iedereen moet echt langzaam beginnen. Een geïnformeerde coach of een triatlongroep kan denk ik veel helpen. Dat kan voorkomen dat iemand geblesseerd raakt en uit frustratie geheel stopt met triatlons, in plaats van er van te genieten. Triatlons kunnen heel leuk zijn als je niet geblesseerd bent”, sluit Hindle lachend af.