De Canadese warenhuisketen Hudson’s Bay duikt op steeds meer plekken in Nederland op.Het warenhuis vestigt zich voornamelijk in de oude panden van het failliete V&D. Volgens Retail-expert Paul Moers is de kans groot dat deze keten aanslaat bij het winkelpubliek in Nederland.

Uniek                        
De keten probeert keuzestress te verminderen. “Dat doen ze door bijvoorbeeld jassen te combineren met andere kledingstukken, zo biedt de winkel complete outfit. Dat is vrij uniek voor warenhuizen. Wat dat betreft lopen ze wel voorop”, meent Moers. “In de winkel worden merken aangeboden die kwalitatief erg goed zijn maar niet overal verkrijgbaar zijn. Dat maakt het allemaal wat exclusiever.

Koopkracht
Volgens Paul Moers is er in Nederland voor maximaal 12 à 13 vestigingen plaats: met meer vestigingen zitten ze elkaar in de weg. Moers geeft aan dat dit warenhuis over het algemeen beter loopt in steden met meer koopkracht. Toen Hudsons Bay openging in Rotterdam ging dat aanzienlijk stroever dan in Amsterdam. “Dat heeft met de koopkracht te maken van de inwoners. De eerstvolgende vestiging verwacht ik in Eindhoven”, aldus Moers.