FIFA 18 groots gereleased

September 29, 2017
151 Views

Het spel komt elk jaar uit, en keer op keer lijkt het alsof de hype steeds groter wordt. We hebben het over FIFA. Met een hele hoop bombarie is vandaag de nieuwste editie, FIFA 18, uitgekomen. In dit artikel onderzoeken we de sensatie rond de game, hoe kan het dat de hype steeds groter wordt en hoe wordt er gebruik van gemaakt? E-sporters, marketeers en fans van de game doen hun verhaal.

De komst van de eDivisie vorig jaar is één van de belangrijkste redenen waarom de aandacht voor het voetbalspel steeds groter wordt. In deze virtuele eredivisie worden professionele voetbalclubs vertegenwoordigd door E-sporters. “FIFA is zich binnen voetbalclubs in een rap tempo aan het uitbreiden”, zegt sportmarketeer Maarten van Rijckevorsel. “Wat opvalt is dat de Instagram-pagina’s van de Eredivisie en de E-divisie nu bijna hetzelfde aantal volgers hebben, beide hebben rond de veertigduizend volgers. Dit is opvallend omdat de Eredivisie al jaren bestaat terwijl de E-divisie net een jaar oud is”, laat Van Rijckevorsel weten. “Dit geeft aan hoe snel E-Sports groeit. Niet alleen het spelen ervan, maar ook het kijken ernaar is een hobby voor jongeren. Het is dus logisch dat Eredivisieclubs hierop inspelen. Clubs creëren door middel van E-Sports nieuwe supporters.” Het gaat zo goed in de eDivisie dat de competitie zelfs een eigen praatprogramma heeft.

Spelers reageren op opmerkingen van fans over de game

FIFA 18 als marketingmiddel
Als clubs jongeren willen bereiken, waarom zetten ze dan niet gewoon meer in op het gebied van sociale media? “Het sociale mediagebruik van jongeren versnippert”, ziet marketeer Patrick ter Haar, die zich veel richt op E-sports. “Mensen zitten niet meer de hele dag op een site als Facebook, maar maken gebruiken van verschillende sociale media. Een van de weinige plekken waar een groot deel van de doelgroep consequent te vinden is, is op de gameconsole.”
Met de combinatie van gaming met media-aandacht lijken clubs een gouden marketingmiddel in handen te hebben. Toen Ajax eind september vorig jaar als eerste voetbalclub van Nederland in zee ging met een E-sporter, was de media-aandacht groots. Nu, een jaar later, heeft elke Eredivisieclub een E-sporter en spelen sommige clubs slim in op de hype rondom FIFA. PSV en Ajax verkochten speciale edities met op de cover het clublogo en openden hun stadions rond middernacht voor een speciale release van het spel. “Dat E-sports in het voetbal groeit zie je nu goed bij de release van FIFA 18. Sommige clubs zetten hun hele marketingteam in bij zo’n release.”

Manager Marketing en Media van PSV, Guus Pennings, legt uit waarom PSV FIFA 18 zo groots released. Daarnaast praat E-sporter Romal Abdi over zijn eerste jaar bij PSV.

De release van FIFA 18 from Onyema Isimah on Vimeo.

Niet alle E-sporters krijgen de jackpot
Afgelopen zomer won de Britse Spencer Ealing het WK FIFA en ging hij ervandoor met een prijs van 200.000 dollar. In Nederland is het spelen van FIFA voor E-sporters van Ajax & PSV bijna een fulltime baan geworden. Spelers doen naast de E-divisie mee aan mondiale toernooien, ze vloggen voor de club en zijn het gezicht van maatschappelijke projecten. Maar niet voor iedereen is het glitter en glamour. Menno Bouhuijzen, die vorige week gepresenteerd werd als E-sporter van NAC Breda, is dit jaar de nieuwkomer in de E-Divisie. “Ik ben vorig jaar begonnen met serieus spelen. Ik heb ook nooit echt aan toernooien meegedaan. Ja, ik heb één keer aan een toernooi van de Albert Heijn meegedaan, maar ik weet niet of dat meetelt”, zegt hij lachend. Menno heeft het druk, want hij moet het E-sporten combineren met zijn studie bedrijfseconomie en een bijbaantje. “Ik krijg een vrijwilligersvergoeding, maar dat stelt niet veel voor in vergelijking met wat de jongens bij clubs als Ajax en Heracles Almelo krijgen. Ik hoef ook niet betaald te worden en hoef ook niet per se E-sporter te zijn. Ik vind het gewoon leuk om mijn cluppie, NAC Breda, te vertegenwoordigen.”

Hoe verschilt FIFA 18 met de vorige editie?
De E-sporter van NAC merkt dat keepers slechter zijn geworden en verdedigen lastiger gaat dan in de voorgaande edities. Gamejournalist Ron Vorstermans mocht net als Bouhuijzen de game al voor de release spelen en laat ons weten wat hij ervan vond.

 

Dat FIFA zeer populair is zien we terug in de verkoopcijfers. Traditiegetrouw verkoopt Electronic Arts (EA), de uitgever van FIFA, in de eerst week ontzettend veel exemplaren. In de onderstaande grafiek kun je zien hoeveel er in de eerste week na de release verkocht werd in de afgelopen jaren. We vergelijken de cijfers van FIFA met die van andere sportgames zoals directe concurrent Pro Evolution soccer (PES), Madden NFL (American soccer) en NBA 2K (Basketbal).

You may be interested

Crocs krijgt make-over: hot or not?
Life&Style
300 views
Life&Style
300 views

Crocs krijgt make-over: hot or not?

Quirine Schutijser - October 8, 2017

Vijftien jaar geleden kwamen de Crocs op de markt. Het imago van de schoen is niet bepaald positief. Nu heeft…

‘There is a light that never goes out…’
Internationaal
24 views
Internationaal
24 views

‘There is a light that never goes out…’

Sem Kempkes - October 20, 2017

Als je aan voetbal in Manchester denkt, denk je vooral aan de twee grootste clubs: Manchester United en Manchester City.…

Neem de ArenA in huis
Sport
65 views
Sport
65 views

Neem de ArenA in huis

Andreia da Silva - October 15, 2017

Goed nieuws voor de echte Ajacied: de stadionstoeltjes uit de Johan Cruijff ArenA zijn te koop. Voor 7,75 euro heb…

Boksen en paardrijden op Sportfilmfestival Rotterdam
Sport
234 views
Sport
234 views

Boksen en paardrijden op Sportfilmfestival Rotterdam

Silke Nissingh - October 14, 2017

Het duurt nog even, maar de voorbereidingen voor het Sportfilmfestival in Rotterdam zijn al in volle gang. In maart 2018…