De Franse overheid komt met een nieuwe wet voor modefoto’s: vanaf nu zal er onder een bewerkte foto een waarschuwing staan. Deze wet, die zal worden toegepast in (online)bladen en op billboards, zal de strijd aan moeten gaan met eetstoornissen.

Human Concern, een centrum voor eetstoornissen, denkt niet dat dit soort foto’s een direct effect hebben op het ontwikkelen van een eetstoornis. Anna Pastor is communicatie coördinator bij Human Concern en forumleider van Ikookvanmij.nl: een forum voor mensen met een eetstoornis. “Het is mooi dat de Franse overheid hier aandacht aan geeft, maar het zal het probleem niet verhelpen”, vertelt Pastor. “Een eetstoornis is een combinatie van psychische oorzaken en komt niet door een bewerkte foto op een billboard. Toch vinden wij dat deze wet een positief signaal afgeeft, omdat het is goed dat mensen bewust worden van Photoshop.”

Modebedrijven

“Het probleem is dat er beweging moet komen in de modebedrijven zelf en niet alleen in de politiek”, vertelt Pastor. Er wordt bij modebedrijven zoals de H&M en Zara nog steeds veel gephotoshopt; zij selecteren welke modellen en foto’s ze gebruiken. “Gelukkig is er wel steeds meer diversiteit in de modewereld. Je ziet bijvoorbeeld steeds meer plussize modellen.”

Bewerken van een foto

Het bewerken van een foto wordt vaak gedaan door een professionele photoshopper, maar zelf kun je het ook heel makkelijk doen. De Nieuwsredactie gebruikte de app: FaceTune, die ook veel gebruikt wordt door celebrity’s en bekende instagrammers.