Heb jij ooit een voedselproduct in huis gehad dat voldeed aan de waarschuwingen van een oproepactie? Om de meest aparte, maar vaak gevaarlijke redenen worden voedselproducten teruggeroepen. Bepaalde allergenen kunnen niet vermeld zijn, stukjes glas of plastic zitten verstopt in het product of bacteriën nestelen zich.

Over de jaren heen zijn er verschillende soorten oproepacties gedaan op gebied van voedsel. Dit kan van verschillende bedrijven komen, maar de meest voorkomende zijn supermarkten. Meestal kun je bij zo’n oproep je bonnetje en/of product meenemen, waarbij je bedrag dan wordt vergoedt. Een bekend voorbeeld van een oproepactie? Denk aan het eierdrama van afgelopen zomer.

Oproepacties in het algemeen zijn een samenwerking van een bedrijf en de Nederlandse Voedsel en Warenautoriteit (NVWA). ‘’Het bedrijf komt erachter dat er iets niet klopt met een product en zij melden dat bij ons’’, zegt woordvoerder Tjitte Mastenbroek, van de NVWA. Op basis daarvan beoordeelt de NVWA hoe ernstig de melding is. ‘’Bedrijven controleren de producten allemaal zelf, daar doen wij niets in’’, aldus Mastenbroek.

De NVWA geeft na de melding van het bedrijf een waarschuwing aan de consument. Of dat de laatste jaren vaker voorkomt is volgens Mastenbroek volmondig ‘nee’. ‘’We hebben geen cijfers hierover, maar het is niet zo.’’ Extra maatregelen om oproepacties nog meer te verminderen ligt dan ook niet in handen van het NVMA, vindt hij. ‘’Dat is een taak van het bedrijf zelf.’’