Volgens de Europese Commissie is het aantal personenauto’s in negen jaar met 18,5% gestegen. Het eiland Malta staat op nummer één in Europa als het gaat om autogebruik. Robert Calafato, eigenaar van het autobedrijf Audi Continental Cars in Malta, legt uit wat de oorzaak is van dit probleem.

‘’De burgers van Malta zijn lui en houden te veel van hun auto’s om daar afstand van te nemen’’, legt Calafato uit. ‘’Het komt ook doordat wij geen fatsoenlijk openbaarvervoer hebben’’, vult verkoopmedewerker, Sasha Bardeckja, aan. Malta heeft geen treinen of metro’s. Ze beschikken alleen over bussen. ‘’Niet veel mensen gaan met de bus. De voertuigen zitten vast in het verkeer doordat er te veel auto’s zijn en ze niet kunnen omrijden omdat ze vastzitten aan een route. Met een auto kan dit wel’’, legt de eigenaar uit. ‘’Maltezen kunnen dus niet zonder auto’’, concludeert de verkoopster.

Verkeer

Calafato vindt dat de gemeente maatregelen moet treffen. ‘’Door het drukke verkeer sta je soms een uur lang vast, terwijl het een afstand is waar je normaalgesproken tien minuten over rijdt’’, geeft hij als voorbeeld.  Anton Pizzuto, directeur van het Cleaner Technology Centre op de universiteit van Malta, geeft ook aan dat het een probleem is. ‘’In 2014 kwamen er per dag tweeëndertig voertuigen bij, terwijl de bevolking per dag met veertien personen toenam. In 2015 steeg het aantal voertuigen per dag. Het aantal kwam op achtenvijftig te staan’’, vertelt Pizzuto. Ook BirdLife in Malta die luchtvervuiling probeert tegen te gaan, vindt het belachelijk. ‘’Luchtvervuiling ontstaat door de uitstoot van de auto’s. De uitstoot is rond onze hoofdstad het ergst. Het verkeer loopt daar het vaakst vast waardoor er meer gassen vrijkomen. De mensen die daar wonen zijn al getroffen. Hun longen zijn nu beschadigd’’, vertelt Janina Laurent, een medewerker van de BirdLife.

Oplossingen

Volgens Calafato zijn er drie manieren om dit probleem tegen te gaan. ‘’De prijzen van personenauto’s moeten omhoog of je moet alles laten zoals het nu is totdat Malta het punt bereikt waar niemand zich meer kan bewegen in het verkeer. Op die manier bedenken de burgers zelf oplossingen’’, vertelt hij. Een derde oplossing is om de werkplekken van werknemers te verspreiden over heel Malta. ‘’Alle werkgebieden liggen rond onze hoofdstad Valletta. Als je deze verspreidt, loopt het verkeer niet meer vast.’’ Birdlife in Malta ziet ook oplossingen. ‘’Ze moeten meer voetpaden aanleggen zodat mensen veiliger langs de weg kunnen lopen. Ook moeten autobedrijven meer elektrische auto’s verkopen. Het autobedrijf Audi Continental Cars geeft aan dat ze over een paar jaar elektrische auto’s op de markt hebben staan.

Fietsen

Fietsenwinkel ‘The Cyclist’ vindt het jammer dat de burgers van Malta altijd met de auto gaan. ‘’Iedereen die achttien wordt, koopt een auto en rijden daarmee korte afstanden. Dat vinden wij zonde’’, vertelt Jack Schiavone, de eigenaar van de winkel. Volgens de eigenaar gebruiken ze de fiets meer als een hobby en niet als ze ergens heen moeten. Laurent van BirdLife vindt het ook jammer. ‘’We kunnen hierdoor veel fitter zijn. Daarbij helpt dit met het oplossen van de luchtvervuiling.’’ Calafato had naast de autowegen fietspaden gewild. ‘’Als de gemeente vroeger fietspaden had aangelegd, dan waren er misschien nu wel meer fietsen geweest en was het autoprobleem niet zo groot.’’